مشاوره خانواده رایگان عطاملک
خلاصه ای از اهداف کل قران کریم در 4 آیه اول سوره مبارکه هود - نسخه‌ی قابل چاپ

+- مشاوره خانواده رایگان عطاملک (https://atamalek.ir)
+-- انجمن: فجازی (https://atamalek.ir/forum-41.html)
+--- انجمن: سواد رسانه ای و جنگ نرم (https://atamalek.ir/forum-56.html)
+--- موضوع: خلاصه ای از اهداف کل قران کریم در 4 آیه اول سوره مبارکه هود (/thread-3052.html)



خلاصه ای از اهداف کل قران کریم در 4 آیه اول سوره مبارکه هود - متین - ۱۳۹۱-۱۰-۴

خلاصه ای از اهداف کل قرآن در4 آیه اول سوره مبارکه هود:‏
‏ [سوره هود (11): آيات 1 تا 4]‏
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
الر كِتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ (1) أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ اللَّهَ إِنَّنِي لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ وَ بَشِيرٌ (2) ‏وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا ‏إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُمْ مَتاعاً حَسَناً إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى وَ يُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَ إِنْ ‏تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ (3) إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ وَ ‏هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ (4)‏

ترجمه آيات
به نام خدايى كه رحمتى عمومى و رحمتى خاص متقين دارد.‏
الر. اين (قرآن) كتابى است كه آياتش همه يك غرض را مى‏رساند، غرضى كه وقتى شكافته شود به ‏صورت آيات مفصل در مى‏آيد، ‏كتابى است از ناحيه خداى حكيم و آگاه (1).‏
‏ (و آن غرض واحد) اينست كه جز اللَّه را نپرستيد كه من از ناحيه او براى بشارت و انذار شما آمده‏ام ‏‏(2).‏
و اينكه از پروردگارتان طلب مغفرت نموده سپس به سويش باز گرديد تا شما را براى مدتى معين از ‏بهره‏اى نيكو برخوردار سازد و ‏به هر صاحب كرمى آنچه از فضل و كرمش مستحق است بدهد (تو اين ‏پيام را به مردم برسان) اگر از پذيرفتنش اعراض كردند، بگو ‏كه من بر شما مى‏ترسم از عذاب روزى ‏بس بزرگ (3).‏
روزى كه بازگشتتان به سوى خدا است و او بر چيزى توانا است (4)‏
‏. بيان آيات [توحيد اصلى است متضمن تمامى تفاصيل و جزئيات معانى قرآن. و تمام تفاصيل و فروع ‏قرآن به آن اصل بر مى‏گردد]‏
اين سوره همانطور كه از آغاز و انجامش و از زمينه‏اى كه همه آياتش دارد بر مى‏آيد در اين مقام است كه غرض آيات قرآنى را با ‏همه كثرت و تشتتى كه در آنها است بيان نموده از ‏مضامين همه آنها خلاصه‏گيرى كند.‏
و خاطر نشان مى‏سازد كه اساس و جان تمامى معارف مختلفى كه آيات قرآنى متضمن آن است يك ‏حقيقت است. اگر قرآن كريم سخن ‏از معارف الهى دارد و اگر در باره فضايل اخلاقى سخن مى‏گويد و ‏اگر احكامى در باره كليات عبادات و معاملات و سياسات و ‏ولايتها تشريع مى‏كند و اگر از اوصاف ‏خلايقى از قبيل: عرش، كرسى، لوح، قلم، آسمان، زمين، فرشتگان، جن، شيطانها، گياهان، ‏حيوانات و ‏انسان سخن به ميان مى‏آورد، و اگر در باره آغاز خلقت و انجام آن حرف مى‏زند و بازگشت همه را ‏نخست به سوى فنا و ‏سپس به سوى خداى سبحان مى‏داند و خبر از روز قيامت و قبل از قيامت، يعنى از ‏عالم قبر و برزخ مى‏دهد و از روزى خبر مى‏دهد ‏كه همه براى رب العالمين و به امر او بپا مى‏خيزند، ‏و همه در عرصه‏اى جمع گشته سؤال و بازخواست و حساب و سنجش و گواهى ‏گواهان را مى‏بينند، و ‏در آخر بين همه آنان داورى شده گروهى به بهشت و جمعى به دوزخ مى‏روند، بهشت و دوزخى كه ‏داراى ‏درجات و دركاتى هستند، و نيز اگر بين هر انسانى و بين عمل او، و نيز بين عمل او و سعادت و ‏شقاوت او، و نعمت و نقمت او، و ‏درجه و دركه او، و متعلقات عمل او از قبيل وعده و وعيد و انذار و ‏تبشير از راه موعظه و مجادله حسنه و حكمت رابطه برقرار ‏دانسته و در باره آن رابطه‏ها سخن ‏مى‏گويد، همه اينها بر آن يك حقيقت تكيه دارد و آن حقيقت چون روح در تمامى آن معارف جريان ‏يافته ‏و آن يك حقيقت، اصل و همه اينها شاخه و برگ آنند، آن حقيقت، زير بنا و همه اينها كه دين خدا را ‏تشكيل مى‏دهند بر آن پايه بنا ‏نهاده شده‏اند، و آن يك حقيقت عبارت است از توحيد حق تعالى، البته ‏توحيدى كه اسلام و قرآن معرفى كرده، و آن اينست كه انسان ‏معتقد باشد به اينكه خداى تعالى رب همه ‏اشياى عالم است و غير از خداى تعالى در همه عالم ربى وجود ندارد، و اينكه انسان به تمام ‏معناى كلمه ‏تسليم او شود و حق ربوبيت او را اداء كند و دلش جز براى او خاشع نگشته، بدنش جز در برابر او ‏خضوع نكند، خضوع ‏و خشوعش تنها در برابر او- جل جلاله- باشد.‏
و اين توحيد، اصلى است كه با همه اجمالى كه دارد متضمن تمامى تفاصيل و جزئيات معانى قرآنى ‏است، چه معارفش و چه شرايعش. ‏و به عبارتى اصلى است كه اگر شكافته شود همان تفاصيل مى‏شود، ‏و اگر آن تفاصيل فشرده شود به اين اصل واحد برگشت مى‏كند.‏
‏ [آهنگ و غرض كلى سوره هود و كيفيت و مكان نزول آن‏]‏
پس، اين سوره همه معارف قرآنى را نخست در اين چهار آيه اول بطور اجمال ذكر‏ نموده، سپس در طول سوره به تفصيل آن ‏مى‏پردازد، البته آن تفصيل را در قالب انذار و تبشير ريخته، ‏انذار و تبشيرى كه با ذكر سنت جارى خدا در بندگان و ايراد اخبار امتهاى ‏گذشته و داستان اقوام نوح و ‏هود و صالح و لوط و شعيب و موسى، و سرنوشتى كه استكبار از پذيرفتن دعوت الهى و نيز افساد در ‏‏زمين و اسراف در اين فساد انگيزى دارد صورت گرفته، و نيز به توصيف وعده‏هاى الهى براى مؤمنين ‏و صاحبان اعمال صالح و ‏توصيف تهديدهايى كه خدا به طبقه كفار و تكذيبگران آياتش داده پرداخته و در ‏خلال اين مسائل امور ديگرى از معارف الهى راجع به ‏توحيد، نبوت و معاد نيز خاطر نشان شده است.‏
پس، اين كتاب كريم با تشتت آيات و تفرق ابعاضش جز يك غرض را دنبال نمى‏كند، غرض واحدى كه ‏در هر موردى شكلى خاص به ‏خود مى‏گيرد، در يك مورد اصلى دينى، و در موردى ديگر حكمى ‏اخلاقى، و در جايى ديگر حكمى شرعى و يا سياسى و يا قضايى و ‏يا غير آن است، بطورى كه هر قدر ‏از ريشه به سوى شاخه و از شاخه به شاخه‏هاى باريك‏تر برده شود از آن معناى واحد محفوظ خارج ‏‏نگشته و آن غرض اصلى گم نمى‏شود. پس آن ريشه، اصلى است واحد كه وقتى تجزيه و تركيب ‏مى‏شود به صورت يك يك آن اجزاء و ‏تفاصيل عقايد و اخلاق و اعمال در مى‏آيد، و آن عقايد و اخلاق و ‏اعمال وقتى تحليل مى‏شود به شكل آن ريشه اصلى و آن روح دويده ‏در همه آنها در مى‏آيد.‏
و بنا بر اين، توحيد خداى تعالى اگر آن طور كه لايق ساحت قدس و عزت و كبريايى او است در نظر ‏گرفته شود، آن توحيد در مقام ‏اعتقاد مثلا به صورت اثبات اسماء و صفات حسناى الهى و اعتقاد داشتن ‏به آنها در مى‏آيد، و در مقام اخلاق، آدمى را متخلق به اخلاق ‏كريمه‏اى از قبيل رضا، تسليم، شجاعت، ‏عفت، سخاء و ... و مبراى از صفات رذيله مى‏سازد، و در مرحله عمل وادار به اعمال ‏صالح و تقواى ‏از محرمات الهى مى‏كند.‏
و اگر خواستى مى‏توانى اينطور بگويى كه: توحيد خالص باعث مى‏شود آدمى در هر يك از مراتب عقايد ‏و اخلاق و اعمال، همان را ‏داشته باشد كه كتاب الهى از انسانها خواسته و به آن دعوت كرده است، هم ‏چنان كه آنچه قرآن كريم از اين مراتب و از اجزاء آن بيان ‏كرده هيچ يك را بدون توحيد خالص تحقق ‏پذير نمى‏داند.‏ ‏‏ ترجمه الميزان، ج‏10، ص: 201‏ ارسال توسط: متین