۱۳۹۸-۸-۱۰، ۰۷:۰۲ عصر
موضوع و محتوای کرسی آزاد اندیشی
مقدمه
این سند به دو بخش تقسیم بندی شده است که در قسمت ابتدایی به انتخاب موضوع در کرسی و در قسمت دوم به توضیح قسمت های مختلف محتوای کرسی می پردازیم.
موضوع / هنگام انتخاب موضوع و عنوان به چه نکاتی توجه کنیم؟
2ارجاع
0دیدگاه
یکی از مهمترین قسمت های طراحی یک کرسی موفق، انتخاب درست موضوع و عنوان می باشد. ابتدا باید به این مساله توجه شود که موضوع، مسئله ای است که می خواهیم به آن بپردازیم ولی عنوان، آن تیتر و جمله ای است که روی تبلیغات می خورد.
در ادامه برخی از نکات مهم در انتخاب موضوع و عنوان را بیان می کنیم:
بیش از حد عمیق یا سطحی نباشد
موضوعات کرسی های آزادفکری نباید خیلی عمیق و تخصصی باشد. مسلما موضوعات خیلی عمیق دغدغه افراد معدودی از دانشجویان خواهد بود و عموم دانشجویان با چنین موضوعاتی ارتباط برقرار نخواهند کرد و در صورت انتخاب چنین موضوعاتی استقبال دانشجویان به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. از طرفی سطحی بودن موضوعات نیز ضمن اینکه باعث بی علاقگی دانشجویان به حضور در جلسه می شود مانع محقق شدن توسعه واقعی فکر و اندیشه و تضارب آرای مختلف – که یکی از اهداف اصلی برگزاری کرسی هاست- می گردد. به عنوان مثال: تقابل فلسفه صدرایی و فلسفه کانت یا پوپر موضوعی فراتر از دغدغه های عامه دانشجویان است.
دغدغه و مبتلا به دانشجویان و متناسب با نیازهای واقعی آنها باشد
به عنوان مثال موضوع تفکیک جنسیتی در برهه ای به طور جدی مطرح شده بود و دانشجویان با این موضوع درگیر شده بودند و خیلی از دانشگاه ها با این موضوع کرسی برگزار کردند. می توان با برگزاری نظرسنجی در سطح دانشگاه یا در جلسه کرسی ها، در انتخاب موضوع جلسه بعدی از دانشجویان نظر خواست و آن ها را در تعیین موضوع مورد علاقه شان سهیم کرد. برای این کار ابتدا باید باتوجه به نکاتی که در این بخش گفته شده است چند موضوع مناسب انتخاب کرد و سپس از مخاطب خواست که بین آن ها موضوع مورد علاقه و دغدغه اش را انتخاب کند. نظرسنجی می تواند پیامکی یا مکتوب باشد. بعضی از وقت ها مسائلی در جامعه اتفاق می افتد که عموم مردم و دانشجویان به نوعی با آن درگیر می شوند. برخی از این مسائل که ارزش و اهمیت گفتگو کردن دارند را می توان به عنوان موضوع کرسی ها انتخاب کرد. یکی از روش های انتخاب موضوع مرور مناسبت های تقویم و تطبیق زمان برگزاری کرسی با یک مناسبت خوب است. به عنوان مثال موضوع انتخابات موضوعی اقتضایی و متناسب با شرایط جامعه بود که برخی از دانشگاه ها حول آن کرسی برگزار کردند یا موضوع افزایش قیمت سکه و دلار، تحریم و مسائل اقتصادی، در برهه ای به دغدغه مردم و دانشجویان تبدیل شده بود.
اهمیت و اصالت داشته باشد
ممکن است موضوعاتی وجود داشته باشند که از جذابیت خاصی برخوردار باشند ولی اهمیت و اصالت و ارزش گفتگو کردن نداشته باشند. در انتخاب موضوع همواره باید به این مسئله توجه کرد که موضوعاتی را انتخاب کنیم که واقعا جای آزاد شدن فکر و اندیشه های متفاوت را داشته باشند. به عنوان مثال ممکن است موضوعاتی حول وضعیت باشگاه های لیگ برتر فوتبال یا مبادلات بازیکنان یا مدیریت فوتبال در ایران برای تعداد زیادی از دانشجویان جذاب باشد ولی برگزاری کرسی حول آن شاید خیلی اصالت نداشته باشد.
نباید انفعالی باشد و ما را در موضع نقد و انفعال قرار دهد
خیلی از اوقات ما در برگزاری کرسی صرفا به دنبال پاسخ به شبهه هستیم یا می خواهیم جبهه انقلاب را از یکسری تهمت ها مبرا کنیم و در برابر هجمه های موجود دفاع کنیم. در حالی که اندیشه ها و دیدگاه های اسلام و انقلاب در مسائل مختلف نه تنها قابل دفاع کردن است بلکه آنچنان استوار است که اندیشه های مقابل را از صحنه تقابل فکری بیرون می کند و آن ها را زیر سوال می برد. مثلا عنوان« ولایت فقیه و دیکتاتوری» عنوانی است که مخاطب در نگاه اول تصور می کند دو مفهوم دیکتاتوری و ولایت فقیه به طور پیش فرض یک قرین بودنی با هم دارند و ما با برگزاری کرسی با این عنوان قصد داریم بگوییم که نه خیر، ولایت فقیه دیکتاتوری نیست. به جای عنوان بالا می توان از عنوان « ولایت فقیه، عامل دیکتاتوری یا تنها مانع دیکتاتوری» استفاده کرد. که در واقع با انتخاب چنین عنوانی می خواهیم این مسئله را تبیین کنیم که نه تنها ولایت فقیه دیکتاتوری نیست(جنبه تدافعی) بلکه با توجه به فرمایش امام اتفاقا تنها مانع دیکتاتوری همین ولایت فقیه است(جنبه تهاجمی)
در درون خود دوقطبی داشته باشد اما باعث ایجاد موافق و مخالف در جلسه نگردد
با اینکه موضوع باید در درون خود حتما دو قطبی داشته باشد، و دیدگاه های مختلف را ارائه نماید، اما زدن انگ موافق و مخالف در جلسه به دو طرف مناظره، کار درستی نیست. بخصوص اینکه در مباحث انسانی و اندیشه ای عقاید، افکار، موضع ها و اظهارنظرها صفر و یکی و مطلق نیستند. بلکه یک طیف را شامل می شود. در نتیجه باید در انتخاب موضوع به این مسئله توجه شود که موضوع بدون مرزبندی و باز انتخاب شود.
نباید جانبدارانه باشد و در مورد مسئله مورد بحث طرفداری و نتیجه گیری کرده باشد
گاهی عناوین را طوری انتخاب می کنیم که مخاطب با خواندن آن احساس می کند یک پیش داوری درباره موضوع صورت گرفته یا بحث سر موضوعی است که در آن یک فرض اولیه و یکطرفه در نظر گرفته شده است. مثلا عنوان «سران فتنه، طراحان فتنه یا بازی خوردگان دشمنان» عنوانی است که یک فرض را در نظر گرفته و آن اینکه این افراد سران فتنه و فتنه گر هستند در حالیکه ممکن است عده ای اعتقاد داشته باشند که این افراد برای گرفتن حق شان وقایع پس از انتخابات را بوجود آورده اند. هرچند که این اعتقاد غلط است ولی باید عنوان، درباره مسئله ای نتیجه گیری نکرده باشد.
باید به تنوع و جامعیت موضوعات توجه شود
نباید فقط در حوزه مباحث سیاسی یا فقط در حوزه مباحث معرفتی موضوع انتخاب کنیم. بلکه باید با ایجاد تنوع و جامعیت، به حوزه های مختلف پرداخت.
زیر عنوان های مناسب داشته باشد
پس از انتخاب موضوع برنامه و عنوان مناسب، لازم است با جملاتی، زوایا و دیدگاه های مختلف به موضوع را نشان دهیم و بیان می کنیم که می خواهیم از چه منظرهایی موضوع را بررسی کنیم و درباره اش به گفتگو بنشینیم. این جملات را زیر عنوان می نامیم. زیرعنوان ها باید طوری انتخاب شوند که تقریبا همه دیدگاه های مختلف به آن موضوع را پوشش دهد. همچنین باید قسمت های چالشی و اختلافی موضوع را تبیین کند به صورتی که دانشجویان بالاخره ذهن شان درگیر یکی از این جملات شود و برای صحبت کردن یا شنیدن درباره آن به جلسه بیایند. چند مثال واقعی و کاربردی برای تعیین زیرموضوعاتی از موضوعات مهم: 1) ولایت فقیه a) در نسبت با دموکراسی: ولایت فقیه، عامل دیکتاتوری یا تنها مانع دیکتاتوری i) ولایت فقیه، ناقض جمهوریت؟! ii) مجلس خبرگان رهبری، ناصب یا منصوب رهبر؟! iii) ولی فقیه، اجرای احکام اسلام یا سلایق شخصی iv) ولی فقیه، دخالت در امور قوا v) شورای رهبری vi) ولایت فقیه، ولایت فقه، ولایت حکیم، ولایت عارف... 2) امر به معروف و نهی از منکر a) واجب فراموش شده، یا ناقض Citizenship Rights i) امر به معروف یا نقض حریم خصوصی ii) همه را نقد می کنم، اما نقد نمی پذیرم! iii) نهی از منکر، انجام وظیفه یا بروز کینه های درونی؟! iv) روسری من به تو چه ربطی دارد؟ 3) امام خمینی a) خط امام: صحیفه امام یا دفترچه خاطرات بعضی ها! i) وارثان خط امام چه کسانی هستند؟ ii) امام: کاریزما یا ولی فقیه iii) امام: در موزه در حاشیه یا در متن؟! 4) رابطه با آمریکا a) هنوز آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند؟ i) رابطه با آمریکا؛ مرز آرمان خواهی و منافع ملی ii) از آمریکا چه گرفته ایم، به آمریکا چه داده ایم؟ iii) از ذلت کودتای 28 مرداد تا فشار تحریم های هوشمند
محتوا
ابتدا لازم است به این مسئله توجه کنیم که برای برگزاری یک کرسی موفق نیاز به یک آمادگی ویژه ای وجود ندارد و با این تفکر، چند ترم برگزاری کرسی را به منظور کسب این آمادگی نباید به تعویق انداخت. حقیقت این است که آمادگی در کنار برگزاری کرسی و با طراحی فعالیت های جانبی و مکمل ایجاد می شود. زیرا تا وقتی در جلسات کرسی دانشجویان احساس کمبود و احساس نیاز نکنند انگیزه و دغدغه ای برای کسب آمادگی نخواهند داشت. در ادامه برخی از فعالیت هایی مکمل و جانبی را توضیح می دهیم:
محتوا / گرفتن لیست مطالعاتی از اساتید، آماده کردن بسته های جزوات
3ارجاع
0دیدگاه
می توان با گرفتن مشورت از اساتید صاحب نظر یک بسته محتوایی از جزوات و مقالات مرتبط با موضوع تهیه کرد و در اختیار دانشجویان خودمان قرار داد.
محتوا / خلاصه کردن کتاب و جزوات و ارائه در جلسه داخلی
1ارجاع
0دیدگاه
چند نفر از دانشجویان علاقه مند به موضوع کرسی جاری داوطلب شوند و بروند کتاب ها و مطالب تهیه شده در مورد بالا را مطالعه کنند و خلاصه مباحث را در جلسه ای با حضور دیگران ارائه کنند. با این کار به جای اینکه مثلا 50 نفر هرکدام 20 ساعت وقت بگذارند و همه مطالب را بخوانند 3 نفر این زمان را می گذارند و برای بقیه ارائه می دهند و مثلا به جای 1000 نفر-ساعت، 60 نفر-ساعت زمان صرف می شود و خود این افراد آدمهای عمیقی در آن موضوع خواهند شد.
محتوا / کرسی صوری! با مناظره های بچه های قوی خودمان و بحث دیگران
2ارجاع
0دیدگاه
چند نفر از دانشجویان خودمان در جلسه داخلی نقش طیف مقابل و مخالف را بازی کنند و سعی کنند یک مناظره صوری شکل دهند و در ادامه عموم دانشجویان در رد یا تایید مطالب گفته گفته شده صحبت کنند. این کار فواید زیر را دارد:
1)بچه ها در مدلی کوچک تر و در جمع رفقای خودشان تمرینی برای صحبت کردن در جمع و استدلال کردن می کنند و برای جلسه اصلی آماده می شوند.
2) دانشجویان با دیدگاه ها و نظرات طیف مقابل و نقاط قوت و ضعف شان و نقاط قوت و ضعف دیدگاه های خود آشنا می شوند و می توانند تا جلسه اصلی به دنبال رفع و تکمیل آن و مطالعه بیشتر بروند.
محتوا / جلسه داخلی با حضور اساتید حول موضوع کرسی
1ارجاع
0دیدگاه
می توان پیش از برگزاری کرسی یکی از اساتید صاحب نظر را دعوت کرد و پس از شنیدن صحبت ها و استدلال های علمی ایشان، دانشجویان سوالات شان را بپرسند.
محتوا / پاسخ به شبهات جواب داده نشده در جلسه
0ارجاع
0دیدگاه
یک نفر مسئول لیست کردن مطالبی شود که در جلسات کرسی ها و جلسات داخلی فرصت نمی شود پاسخ داده شوند یا بچه ها پاسخ مناسبی برای آن ها ندارند و پاسخ ها را با مشورت و مطالعه پیدا کند و به بقیه ارائه دهد.
مقدمه
این سند به دو بخش تقسیم بندی شده است که در قسمت ابتدایی به انتخاب موضوع در کرسی و در قسمت دوم به توضیح قسمت های مختلف محتوای کرسی می پردازیم.
موضوع / هنگام انتخاب موضوع و عنوان به چه نکاتی توجه کنیم؟
2ارجاع
0دیدگاه
یکی از مهمترین قسمت های طراحی یک کرسی موفق، انتخاب درست موضوع و عنوان می باشد. ابتدا باید به این مساله توجه شود که موضوع، مسئله ای است که می خواهیم به آن بپردازیم ولی عنوان، آن تیتر و جمله ای است که روی تبلیغات می خورد.
در ادامه برخی از نکات مهم در انتخاب موضوع و عنوان را بیان می کنیم:
بیش از حد عمیق یا سطحی نباشد
موضوعات کرسی های آزادفکری نباید خیلی عمیق و تخصصی باشد. مسلما موضوعات خیلی عمیق دغدغه افراد معدودی از دانشجویان خواهد بود و عموم دانشجویان با چنین موضوعاتی ارتباط برقرار نخواهند کرد و در صورت انتخاب چنین موضوعاتی استقبال دانشجویان به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. از طرفی سطحی بودن موضوعات نیز ضمن اینکه باعث بی علاقگی دانشجویان به حضور در جلسه می شود مانع محقق شدن توسعه واقعی فکر و اندیشه و تضارب آرای مختلف – که یکی از اهداف اصلی برگزاری کرسی هاست- می گردد. به عنوان مثال: تقابل فلسفه صدرایی و فلسفه کانت یا پوپر موضوعی فراتر از دغدغه های عامه دانشجویان است.
دغدغه و مبتلا به دانشجویان و متناسب با نیازهای واقعی آنها باشد
به عنوان مثال موضوع تفکیک جنسیتی در برهه ای به طور جدی مطرح شده بود و دانشجویان با این موضوع درگیر شده بودند و خیلی از دانشگاه ها با این موضوع کرسی برگزار کردند. می توان با برگزاری نظرسنجی در سطح دانشگاه یا در جلسه کرسی ها، در انتخاب موضوع جلسه بعدی از دانشجویان نظر خواست و آن ها را در تعیین موضوع مورد علاقه شان سهیم کرد. برای این کار ابتدا باید باتوجه به نکاتی که در این بخش گفته شده است چند موضوع مناسب انتخاب کرد و سپس از مخاطب خواست که بین آن ها موضوع مورد علاقه و دغدغه اش را انتخاب کند. نظرسنجی می تواند پیامکی یا مکتوب باشد. بعضی از وقت ها مسائلی در جامعه اتفاق می افتد که عموم مردم و دانشجویان به نوعی با آن درگیر می شوند. برخی از این مسائل که ارزش و اهمیت گفتگو کردن دارند را می توان به عنوان موضوع کرسی ها انتخاب کرد. یکی از روش های انتخاب موضوع مرور مناسبت های تقویم و تطبیق زمان برگزاری کرسی با یک مناسبت خوب است. به عنوان مثال موضوع انتخابات موضوعی اقتضایی و متناسب با شرایط جامعه بود که برخی از دانشگاه ها حول آن کرسی برگزار کردند یا موضوع افزایش قیمت سکه و دلار، تحریم و مسائل اقتصادی، در برهه ای به دغدغه مردم و دانشجویان تبدیل شده بود.
اهمیت و اصالت داشته باشد
ممکن است موضوعاتی وجود داشته باشند که از جذابیت خاصی برخوردار باشند ولی اهمیت و اصالت و ارزش گفتگو کردن نداشته باشند. در انتخاب موضوع همواره باید به این مسئله توجه کرد که موضوعاتی را انتخاب کنیم که واقعا جای آزاد شدن فکر و اندیشه های متفاوت را داشته باشند. به عنوان مثال ممکن است موضوعاتی حول وضعیت باشگاه های لیگ برتر فوتبال یا مبادلات بازیکنان یا مدیریت فوتبال در ایران برای تعداد زیادی از دانشجویان جذاب باشد ولی برگزاری کرسی حول آن شاید خیلی اصالت نداشته باشد.
نباید انفعالی باشد و ما را در موضع نقد و انفعال قرار دهد
خیلی از اوقات ما در برگزاری کرسی صرفا به دنبال پاسخ به شبهه هستیم یا می خواهیم جبهه انقلاب را از یکسری تهمت ها مبرا کنیم و در برابر هجمه های موجود دفاع کنیم. در حالی که اندیشه ها و دیدگاه های اسلام و انقلاب در مسائل مختلف نه تنها قابل دفاع کردن است بلکه آنچنان استوار است که اندیشه های مقابل را از صحنه تقابل فکری بیرون می کند و آن ها را زیر سوال می برد. مثلا عنوان« ولایت فقیه و دیکتاتوری» عنوانی است که مخاطب در نگاه اول تصور می کند دو مفهوم دیکتاتوری و ولایت فقیه به طور پیش فرض یک قرین بودنی با هم دارند و ما با برگزاری کرسی با این عنوان قصد داریم بگوییم که نه خیر، ولایت فقیه دیکتاتوری نیست. به جای عنوان بالا می توان از عنوان « ولایت فقیه، عامل دیکتاتوری یا تنها مانع دیکتاتوری» استفاده کرد. که در واقع با انتخاب چنین عنوانی می خواهیم این مسئله را تبیین کنیم که نه تنها ولایت فقیه دیکتاتوری نیست(جنبه تدافعی) بلکه با توجه به فرمایش امام اتفاقا تنها مانع دیکتاتوری همین ولایت فقیه است(جنبه تهاجمی)
در درون خود دوقطبی داشته باشد اما باعث ایجاد موافق و مخالف در جلسه نگردد
با اینکه موضوع باید در درون خود حتما دو قطبی داشته باشد، و دیدگاه های مختلف را ارائه نماید، اما زدن انگ موافق و مخالف در جلسه به دو طرف مناظره، کار درستی نیست. بخصوص اینکه در مباحث انسانی و اندیشه ای عقاید، افکار، موضع ها و اظهارنظرها صفر و یکی و مطلق نیستند. بلکه یک طیف را شامل می شود. در نتیجه باید در انتخاب موضوع به این مسئله توجه شود که موضوع بدون مرزبندی و باز انتخاب شود.
نباید جانبدارانه باشد و در مورد مسئله مورد بحث طرفداری و نتیجه گیری کرده باشد
گاهی عناوین را طوری انتخاب می کنیم که مخاطب با خواندن آن احساس می کند یک پیش داوری درباره موضوع صورت گرفته یا بحث سر موضوعی است که در آن یک فرض اولیه و یکطرفه در نظر گرفته شده است. مثلا عنوان «سران فتنه، طراحان فتنه یا بازی خوردگان دشمنان» عنوانی است که یک فرض را در نظر گرفته و آن اینکه این افراد سران فتنه و فتنه گر هستند در حالیکه ممکن است عده ای اعتقاد داشته باشند که این افراد برای گرفتن حق شان وقایع پس از انتخابات را بوجود آورده اند. هرچند که این اعتقاد غلط است ولی باید عنوان، درباره مسئله ای نتیجه گیری نکرده باشد.
باید به تنوع و جامعیت موضوعات توجه شود
نباید فقط در حوزه مباحث سیاسی یا فقط در حوزه مباحث معرفتی موضوع انتخاب کنیم. بلکه باید با ایجاد تنوع و جامعیت، به حوزه های مختلف پرداخت.
زیر عنوان های مناسب داشته باشد
پس از انتخاب موضوع برنامه و عنوان مناسب، لازم است با جملاتی، زوایا و دیدگاه های مختلف به موضوع را نشان دهیم و بیان می کنیم که می خواهیم از چه منظرهایی موضوع را بررسی کنیم و درباره اش به گفتگو بنشینیم. این جملات را زیر عنوان می نامیم. زیرعنوان ها باید طوری انتخاب شوند که تقریبا همه دیدگاه های مختلف به آن موضوع را پوشش دهد. همچنین باید قسمت های چالشی و اختلافی موضوع را تبیین کند به صورتی که دانشجویان بالاخره ذهن شان درگیر یکی از این جملات شود و برای صحبت کردن یا شنیدن درباره آن به جلسه بیایند. چند مثال واقعی و کاربردی برای تعیین زیرموضوعاتی از موضوعات مهم: 1) ولایت فقیه a) در نسبت با دموکراسی: ولایت فقیه، عامل دیکتاتوری یا تنها مانع دیکتاتوری i) ولایت فقیه، ناقض جمهوریت؟! ii) مجلس خبرگان رهبری، ناصب یا منصوب رهبر؟! iii) ولی فقیه، اجرای احکام اسلام یا سلایق شخصی iv) ولی فقیه، دخالت در امور قوا v) شورای رهبری vi) ولایت فقیه، ولایت فقه، ولایت حکیم، ولایت عارف... 2) امر به معروف و نهی از منکر a) واجب فراموش شده، یا ناقض Citizenship Rights i) امر به معروف یا نقض حریم خصوصی ii) همه را نقد می کنم، اما نقد نمی پذیرم! iii) نهی از منکر، انجام وظیفه یا بروز کینه های درونی؟! iv) روسری من به تو چه ربطی دارد؟ 3) امام خمینی a) خط امام: صحیفه امام یا دفترچه خاطرات بعضی ها! i) وارثان خط امام چه کسانی هستند؟ ii) امام: کاریزما یا ولی فقیه iii) امام: در موزه در حاشیه یا در متن؟! 4) رابطه با آمریکا a) هنوز آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند؟ i) رابطه با آمریکا؛ مرز آرمان خواهی و منافع ملی ii) از آمریکا چه گرفته ایم، به آمریکا چه داده ایم؟ iii) از ذلت کودتای 28 مرداد تا فشار تحریم های هوشمند
محتوا
ابتدا لازم است به این مسئله توجه کنیم که برای برگزاری یک کرسی موفق نیاز به یک آمادگی ویژه ای وجود ندارد و با این تفکر، چند ترم برگزاری کرسی را به منظور کسب این آمادگی نباید به تعویق انداخت. حقیقت این است که آمادگی در کنار برگزاری کرسی و با طراحی فعالیت های جانبی و مکمل ایجاد می شود. زیرا تا وقتی در جلسات کرسی دانشجویان احساس کمبود و احساس نیاز نکنند انگیزه و دغدغه ای برای کسب آمادگی نخواهند داشت. در ادامه برخی از فعالیت هایی مکمل و جانبی را توضیح می دهیم:
محتوا / گرفتن لیست مطالعاتی از اساتید، آماده کردن بسته های جزوات
3ارجاع
0دیدگاه
می توان با گرفتن مشورت از اساتید صاحب نظر یک بسته محتوایی از جزوات و مقالات مرتبط با موضوع تهیه کرد و در اختیار دانشجویان خودمان قرار داد.
محتوا / خلاصه کردن کتاب و جزوات و ارائه در جلسه داخلی
1ارجاع
0دیدگاه
چند نفر از دانشجویان علاقه مند به موضوع کرسی جاری داوطلب شوند و بروند کتاب ها و مطالب تهیه شده در مورد بالا را مطالعه کنند و خلاصه مباحث را در جلسه ای با حضور دیگران ارائه کنند. با این کار به جای اینکه مثلا 50 نفر هرکدام 20 ساعت وقت بگذارند و همه مطالب را بخوانند 3 نفر این زمان را می گذارند و برای بقیه ارائه می دهند و مثلا به جای 1000 نفر-ساعت، 60 نفر-ساعت زمان صرف می شود و خود این افراد آدمهای عمیقی در آن موضوع خواهند شد.
محتوا / کرسی صوری! با مناظره های بچه های قوی خودمان و بحث دیگران
2ارجاع
0دیدگاه
چند نفر از دانشجویان خودمان در جلسه داخلی نقش طیف مقابل و مخالف را بازی کنند و سعی کنند یک مناظره صوری شکل دهند و در ادامه عموم دانشجویان در رد یا تایید مطالب گفته گفته شده صحبت کنند. این کار فواید زیر را دارد:
1)بچه ها در مدلی کوچک تر و در جمع رفقای خودشان تمرینی برای صحبت کردن در جمع و استدلال کردن می کنند و برای جلسه اصلی آماده می شوند.
2) دانشجویان با دیدگاه ها و نظرات طیف مقابل و نقاط قوت و ضعف شان و نقاط قوت و ضعف دیدگاه های خود آشنا می شوند و می توانند تا جلسه اصلی به دنبال رفع و تکمیل آن و مطالعه بیشتر بروند.
محتوا / جلسه داخلی با حضور اساتید حول موضوع کرسی
1ارجاع
0دیدگاه
می توان پیش از برگزاری کرسی یکی از اساتید صاحب نظر را دعوت کرد و پس از شنیدن صحبت ها و استدلال های علمی ایشان، دانشجویان سوالات شان را بپرسند.
محتوا / پاسخ به شبهات جواب داده نشده در جلسه
0ارجاع
0دیدگاه
یک نفر مسئول لیست کردن مطالبی شود که در جلسات کرسی ها و جلسات داخلی فرصت نمی شود پاسخ داده شوند یا بچه ها پاسخ مناسبی برای آن ها ندارند و پاسخ ها را با مشورت و مطالعه پیدا کند و به بقیه ارائه دهد.