۱۳۹۸-۸-۹، ۰۴:۲۰ عصر
مقدمه
و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا...
ما فرهنگ را بستر اصلی زندگی می دانیم؛ نه فقط بستر اصلی درس خواندن و علم آموختن. فرهنگی هر کشور، بستر اصلی حرکت عمومی آن کشور است. فرهنگ، یعنی خلقیات و ذاتیات یک جامعه و بومی یک ملت؛ تفکراتش، ایمانش، آرمان هایش؛ این ها تشکیل دهنده ی مبانی فرهنگی یک کشور است؛ این هاست که یک ملت را یا شجاع و غیور و جسور و مستقل می کند، یا سرافکنده و ذلیل و فرودست و خاک نشین و فقیر می کند. فرهنگ، عنصر خیلی مهمی است. مقام معظم رهبری
یکی از مهم ترین عرصه های فعالیت گروه های جهادی، عرصه فرهنگی است. تعریف مان از فعالیت فرهنگی شامل مجموعه ی فعالیت هایی است که در راستای رشد و تربیت انسان ها (اعم از جهادگران و مردم روستا) و در قالب های مختلف در مدت زمان اردو و نیز بعد از اردو انجام می شود.
با توجه به تاثیر گذاری گروه های جهادی و حساسیت مخاطب لازم است که محتوای برنامه های فرهنگی گروه هدفمند، متناسب با نیاز مخاطب و با برنامه ریزی قبلی انتخاب و اجرا شوند.
لذا در این سند به جمع آوری و بیان تجربیات گروه های مختلف جهادی و متون موجود در عرصه فرهنگی جهادی می پردازیم تا راهنمایی باشد برای برنامه ریزی هرچه بهتر اردوهای آینده.
فعالیت های فرهنگی در اردوهای های جهادی را می توان به دو عرصه ی کلی :
فرهنگی خارجی (مخاطب : مردم منطقه)
فرهنگی داخلی (مخاطب : جهادگران)
تقسیم کرد که در ادامه به توضیحات جزئی و مثال های عملی و کاربردی هر عرصه پرداخته شده است.
فرهنگ خارجی
گستره ی این فعالیت ها از کلاس های با عنوان مستقیم فرهنگی گرفته تا رفتار و منش جهادگران با یکدیگر، با اهالی روستا، با دانش آموزان کلاس شان و... را در بر می گیرد، اما کلاس های آموزشی اولین عرصه بروز مستقیم فعالیت های فرهنگی اردوهای جهادی است. محتوای این کلاس ها بایستی با توجه به نیاز و رده سنی مخاطب و در سفرهای شناسایی تعیین شود. (اعم از آموزش احکام، عقاید، مهارت ها، هنر ها و...)
پس از روشن شدن اهداف فعالیت های فرهنگی گروه در منطقه، قالب عرضه ی این اطلاعات با توجه به ذائقه ی مخاطب تعیین می شود. گاه شما لازم است محتوای فرهنگی خود را در قالب بازی فوتبال و گاه در کلاس های هنری به مخاطب ارائه کنید. گاهی مهم ترین قسمت کلاس شما بازی ای است که برای بچه های کلاس انتخاب می کنید تا مفهومی را در قالب این بازی به دانش آموزان منتقل کنید. و انتخاب این قالب ها به عهده ی مسئول فرهنگی گروه می باشد که نیازمند تجربه و دقت کافی است.
آنچه که در ادامه می آید شامل معرفی برنامه های فرهنگی، مصادیق، پیش نیاز ها، ابزارها، همچنین مهارت های لازم برای یک نیروی جهادی که قصد فعالیت فرهنگی در اردوی جهادی را دارد، و... می باشد.
لازم به ذکر است، اطلاعاتی که در ادامه می آید برآیند تجربیات برخی از مسئولین، اعضا اردو های جهادی مختلف و کتاب های مرتبط است که می تواند نمونه های خوبی باشد. هدف از ارائه این تجربیات جمع آوری تمام تجربیات موجود در این عرصه می باشد و پر واضح است که اجرای تمام برنامه ها در قالب یک اردو امکان پذیر نیست و لازم است که مخاطب با توجه به شرایط منطقه ی هدف و توانایی اعضا و امکانات گروه اقدام به انتخاب موارد نماید.
فرهنگ خارجی / شناسایی فرهنگی منطقه
0ارجاع
0دیدگاه
شناسایی فرهنگی منطقه
مؤلفههای شناسایی فرهنگی منطقه
هنگام شناسایی و بررسی یک منطقه از منظر فرهنگی بایستی عوامل مختلفی را در نظر گرفت، مهم ترین معیار های بررسی یک منطقه عبارتند از:
1. میزان دین مداری و دین پذیری مردم منطقه.
2. وجود حوزهی علمیه یا دانشگاه در مناطق همجوار و میزان فعالیت آن ها.
3. جغرافیای مذهبی منطقه (مذهب اهالی).
4. میزان سواد و تحصیلات اکثریت اهالی.
5. میزان دانش آموزان و دانشجویان منطقه
6.آمادگی فرهنگی مردم منطقه برای پذیرش اردوی جهادی.
7. هویت فرهنگی و پیشینهی تاریخی مردم منطقه.
8. میزان وجود حساسیتهای سیاسی و فرهنگی.
9. میزان تأثیر گذاری نهادهای فرهنگی در منطقه.
10. شناخت شخصیتهای علمی و جهادی منطقه.
11. جمعیت نوجوان و جوان کافی برای اجرای برنامههای فرهنگی.
12. نوع غالب رسانهی مورد استفاده (ماهواره، اینترنت، ویدئو، رایانه، وی سی دی...).
13. سابقهی حضور مبلّغ در منطقه.
14. نگاه مسئولین استانی نسبت به منطقه.
15. مسائل عرفی و شیوه های ارتباطی خاص میان اهالی منطقه.
16. اختلافات قومی قبیلهای.
و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا...
ما فرهنگ را بستر اصلی زندگی می دانیم؛ نه فقط بستر اصلی درس خواندن و علم آموختن. فرهنگی هر کشور، بستر اصلی حرکت عمومی آن کشور است. فرهنگ، یعنی خلقیات و ذاتیات یک جامعه و بومی یک ملت؛ تفکراتش، ایمانش، آرمان هایش؛ این ها تشکیل دهنده ی مبانی فرهنگی یک کشور است؛ این هاست که یک ملت را یا شجاع و غیور و جسور و مستقل می کند، یا سرافکنده و ذلیل و فرودست و خاک نشین و فقیر می کند. فرهنگ، عنصر خیلی مهمی است. مقام معظم رهبری
یکی از مهم ترین عرصه های فعالیت گروه های جهادی، عرصه فرهنگی است. تعریف مان از فعالیت فرهنگی شامل مجموعه ی فعالیت هایی است که در راستای رشد و تربیت انسان ها (اعم از جهادگران و مردم روستا) و در قالب های مختلف در مدت زمان اردو و نیز بعد از اردو انجام می شود.
با توجه به تاثیر گذاری گروه های جهادی و حساسیت مخاطب لازم است که محتوای برنامه های فرهنگی گروه هدفمند، متناسب با نیاز مخاطب و با برنامه ریزی قبلی انتخاب و اجرا شوند.
لذا در این سند به جمع آوری و بیان تجربیات گروه های مختلف جهادی و متون موجود در عرصه فرهنگی جهادی می پردازیم تا راهنمایی باشد برای برنامه ریزی هرچه بهتر اردوهای آینده.
فعالیت های فرهنگی در اردوهای های جهادی را می توان به دو عرصه ی کلی :
فرهنگی خارجی (مخاطب : مردم منطقه)
فرهنگی داخلی (مخاطب : جهادگران)
تقسیم کرد که در ادامه به توضیحات جزئی و مثال های عملی و کاربردی هر عرصه پرداخته شده است.
فرهنگ خارجی
گستره ی این فعالیت ها از کلاس های با عنوان مستقیم فرهنگی گرفته تا رفتار و منش جهادگران با یکدیگر، با اهالی روستا، با دانش آموزان کلاس شان و... را در بر می گیرد، اما کلاس های آموزشی اولین عرصه بروز مستقیم فعالیت های فرهنگی اردوهای جهادی است. محتوای این کلاس ها بایستی با توجه به نیاز و رده سنی مخاطب و در سفرهای شناسایی تعیین شود. (اعم از آموزش احکام، عقاید، مهارت ها، هنر ها و...)
پس از روشن شدن اهداف فعالیت های فرهنگی گروه در منطقه، قالب عرضه ی این اطلاعات با توجه به ذائقه ی مخاطب تعیین می شود. گاه شما لازم است محتوای فرهنگی خود را در قالب بازی فوتبال و گاه در کلاس های هنری به مخاطب ارائه کنید. گاهی مهم ترین قسمت کلاس شما بازی ای است که برای بچه های کلاس انتخاب می کنید تا مفهومی را در قالب این بازی به دانش آموزان منتقل کنید. و انتخاب این قالب ها به عهده ی مسئول فرهنگی گروه می باشد که نیازمند تجربه و دقت کافی است.
آنچه که در ادامه می آید شامل معرفی برنامه های فرهنگی، مصادیق، پیش نیاز ها، ابزارها، همچنین مهارت های لازم برای یک نیروی جهادی که قصد فعالیت فرهنگی در اردوی جهادی را دارد، و... می باشد.
لازم به ذکر است، اطلاعاتی که در ادامه می آید برآیند تجربیات برخی از مسئولین، اعضا اردو های جهادی مختلف و کتاب های مرتبط است که می تواند نمونه های خوبی باشد. هدف از ارائه این تجربیات جمع آوری تمام تجربیات موجود در این عرصه می باشد و پر واضح است که اجرای تمام برنامه ها در قالب یک اردو امکان پذیر نیست و لازم است که مخاطب با توجه به شرایط منطقه ی هدف و توانایی اعضا و امکانات گروه اقدام به انتخاب موارد نماید.
فرهنگ خارجی / شناسایی فرهنگی منطقه
0ارجاع
0دیدگاه
شناسایی فرهنگی منطقه
مؤلفههای شناسایی فرهنگی منطقه
هنگام شناسایی و بررسی یک منطقه از منظر فرهنگی بایستی عوامل مختلفی را در نظر گرفت، مهم ترین معیار های بررسی یک منطقه عبارتند از:
1. میزان دین مداری و دین پذیری مردم منطقه.
2. وجود حوزهی علمیه یا دانشگاه در مناطق همجوار و میزان فعالیت آن ها.
3. جغرافیای مذهبی منطقه (مذهب اهالی).
4. میزان سواد و تحصیلات اکثریت اهالی.
5. میزان دانش آموزان و دانشجویان منطقه
6.آمادگی فرهنگی مردم منطقه برای پذیرش اردوی جهادی.
7. هویت فرهنگی و پیشینهی تاریخی مردم منطقه.
8. میزان وجود حساسیتهای سیاسی و فرهنگی.
9. میزان تأثیر گذاری نهادهای فرهنگی در منطقه.
10. شناخت شخصیتهای علمی و جهادی منطقه.
11. جمعیت نوجوان و جوان کافی برای اجرای برنامههای فرهنگی.
12. نوع غالب رسانهی مورد استفاده (ماهواره، اینترنت، ویدئو، رایانه، وی سی دی...).
13. سابقهی حضور مبلّغ در منطقه.
14. نگاه مسئولین استانی نسبت به منطقه.
15. مسائل عرفی و شیوه های ارتباطی خاص میان اهالی منطقه.
16. اختلافات قومی قبیلهای.