۱۳۹۹-۱-۲۲، ۰۳:۰۶ عصر
همایون، استاد دانشگاه گفت: به نظرم نمیتوان کرونا را عذاب دانست چرا که عذاب بر امتهایی میآید که با آنان اتمام حجت شده است و در آن زمان است که مسئله رجعت پیش میآید.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پنجمین قسمت از برنامه تلویزیونی «راز» چهارشنبه بیستم فروردین ماه روی آنتن شبکه چهار سیما رفت. مهمان این قسمت از برنامه محمدهادی همایون استاد دانشگاه بود.
او در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک میلاد امام زمان گفت: نیمه شعبان آغاز روز غیبت کبری امام زمان است و ۶۹ سال پس از غیبت صغری ایشان در چنین شبی، غیبت کبری آغاز شد. بنابراین این شب بسیار مهم است و باید آن را ارج نهاد.
او با اشاره به جمله خود مبنی بر اینکه «کرونا اگر مرگ سفید نباشد، قطعاً نشانه ظهور است» که دو شب پیش به کار برده بود گفت: به نظرم ما باید بار دیگر به شکل اجتهادی به موضوعات مرتبط با مهدویت بپردازیم. تصور ما از نشانههای ظهور این است که اتفاقاتی رخ میدهد که در نهایت برایمان کارکرد امیدوارانه دارد؛ به نظرم این دیدگاه نیاز به بازنگری دارد. دقت داشته باشید که لازمه امیدوارشدن این است که بتوانید تطبیق بدهید؛ اگر نتوانید تطبیق بدهید امیدواری معنایی ندارد. من در آن جلسه درباره یک بحث نظری صحبت کردم و آن هم این است که اگر بخواهیم ظهور را ذیل قیامت فهم کنیم و قیامت را صحنهای بدانیم که همه چیز آشکار میشود، ماجرا کمی عوض میشود. برهمین اساس هر اتفاقی که باعث آشکار شدن صحنه شود میتواند نشانهای از ظهور باشد. در حقیقت هر چیزی که صحنه را روشن و ظاهر میکند ما را به سمت ظهور میبرد تا در نهایت به ظهور به معنای مطلق آن در قیامت برسیم. البته این به معنای تعیین وقت برای ظهور و نزدیکدانستن آن نیست. نزدیک بودن همیشه وظیفه ما بوده است اما به معنای تاریخی آن نیست.
تأثیرگذاری بیماری کرونا بر نظام جهانی
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کرونا عذاب الهی است یا خیر، گفت: به نظرم نمیتوان کرونا را عذاب دانست چرا که عذاب بر امتهایی میآید که با آنان اتمام حجت شده است و در آن زمان است که که مسئله رجعت پیش میآید. واقعیت این است که ایتالیا و مردم ایتالیا مستکبر نیستند. ما با یک حزب شیطان و یک استکبار جهانی در عالم مواجه هستیم اما لزوماً همه کشورها و مردم آنان ذیل آن قرار نمیگیرند که بخواهند عذابی را تحمل کنند. اینها توجهاتی است که از سوی خداوند داده میشود و هر چه قدر از خداوند دور شده باشیم تلنگرهایی به ما زده میشود که دوباره به خط برگردیم و شاید به همین دلیل هم هست که برایمان سخت است. ما به نوعی زندگی دورشونده از خداوند عادت کردهایم و حالا میخواهیم دوباره به راه او برگردیم و به همین دلیل شر تلقی میکنیم. بنابراین میتوان این اتفاق را یک نوع رحمت دید. اینکه مردم ایتالیا شایسته این شدند که زودتر در معرض این ابتلاء قرار بگیرند شاید یک وجه مثبت برایشان باشد.
وی تاکید کرد: قرآن کریم در این مورد این وضعیت میگوید که مردم فوج فوج داخل دین خداوند میشوند. این نوع حرکت و ورود مردم به دین خداوند نشانه مثبتی است که لازمه آن این است که ابتلاعاتی به وجود آید و آزمونی برای تمدن است. معتقدم که تمدن غرب در حال پس دادن امتحان بزرگی است که نشان بدهد میتواند از پس چنین جریانی بربیاید یا تمدنهای دیگری هستند که بتوانند جای آن را بگیرند.
او با اشاره به تأثیرگذاری بیماری کرونا بر نظام جهانی گفت: اگر بخواهیم روی بیماری کرونا متمرکز شویم باید به چند نکته دقت داشته باشیم؛ اول میزان کشتاری است که دارد، ما باید متوجه باشیم که مرگ یک انسان هم دردناک است اما کشتار این بیماری اصلاً در قد و قواره اتفاقات قبلی مثل جنگ جهانی دوم نبوده است. اتفاقی که افتاده است این است که جهان به شدت به هم پیوسته شده و مسئلهای که باعث بزرگ شدن کرونا شده است همین موضوع است. موضوع دوم نگرانی است که به وجود آورده است که میتواند نوعی خوف و ترس باشد. قسمت سوم هم کار رسانهای است که بسیار تأثیرگذار است. به نظرم کار رسانهای، این ویروس را چند برابر بزرگ کرده است و احتمالاً چیزی در پشت آن قرار دارد.
انقلاب اسلامی وظیفه ما را در عصر غیبت مشخص کرده است
این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وظیفه شخص منتظر در عصر غیبت چیست، گفت: به نظرم خداوند لطف بزرگی را شامل حال ما کرده و اینکه چه باید بکنیم را به حالت نظم برایمان درآورده است. از انقلاب اسلامی به بعد مشخص شد که ما هم در ظهور مؤثر هستیم و خودمان باید به این سمت برویم. به نظرم برای رفتن به سمت ظهور تکلیف همه معلوم است و هر کس میداند چه باید بکند. بنابراین وقتی با جریان انقلاب اسلامی پیش میرویم به نظر میرسد که وظیفهمان برای منتظر بودن را به درستی انجام میدهیم.
استکبار جهانی اهمیت مهدویت را میداند و برای مقابله با آن تلاش میکند
وی در مورد تفاوت نگاه تمدن غربی و اسلامی نسبت به مساله مهدویت گفت: به نظرم اول باید در خود کشورهای غربی بین دو جریان تفاوت بگذاریم؛ یکی باورهایی است که در بین مردم وجود دارد و معلوم نیست تحریف شده است یا خیر. بحث دیگر هم کسانی است که ما آنان را حزب استکبار نامگذاری میکنیم. آنان به آخرالزمان به معنای آن چیزی که ما معتقدیم اعتقاد ندارند. منظورم این است که اعتقاد آنان متفاوت است و چون میدانند که چه اتفاقی قرار است بیفتد تلاش میکنند تا جلویش را بگیرند. به عبارت بهتر میدانند که ظهور چیست و چه کارکردی دارد اما چون مطابق با منافعشان نیست اصل موضوع را عوض میکنند. جریان انقلاب اسلامی دنیا را به سمت مسیری جدی در زمینه ظهور میبرد و آنان میخواهند با اقدامات خود نگذارند این اتفاق رخ بدهد. بنابراین میتوان گفت که با افرادی روبهرو هستیم که معتقدند اما تصویر درستی ندارند و در نقطه مقابل کسانی که کاملاً میدانند چه خبر است و در حال مقابله با آن هستند. در برابر آنان جریان حزبالله قرار دارد که هم معتقد است، هم تصویر درستی دارد و هم در مسیر آن حرکت میکند.
همایون در مورد گروههای به ظاهر مسلمان اما شیاد در موضوع مهدویت گفت: یک زمانی تصور ما این بود که صهیونیسمها فقط یهودی هستند و لابی قدرتمندی در آمریکا دارند و … اما در اصل اینگونه نیست و خود آمریکا شیطان بزرگ است. بنابراین صهیونیسمها فقط یهودی نیستند و حتی در مسیحیت نیز نفوذ کردند که نمونههای آن را در زمان جرج بوش دیدید. حال ادعای بعدی این است که صهیونیسم مسلمان هم داریم؛ جریان داعش و وهابیت و… کاملاً اثبات کرد که صهیونیسم مسلمان هم داریم. وقتی همه دیدند که مجروحان داعشی برای درمان به اسرائیل میروند همه فهمیدند که ماجرا از چه قرار است و رابطهها مشخص شد. حال میخواهم بگویم که صهیونیسم شیعه نیز داریم و این همان مفهومی است که تحت عنوان شیعه انگلیسی داریم. این جریان چه اشتراکاتی با صهیونیسم دارد؟ این جریان کاملاً برنامهریزی شده است. بنابراین برای اینکه در این زمان فریب نخوریم و الکی به دنبال کسی راه نیفتیم باید منطبق بر جریان انقلاب اسلامی و به ویژه ولایت فقیه باشیم. یعنی هر کس ادعایی کرد باید در این مسیر امتحانش کرد.
او در مورد اهمیت مسئله ولایت فقیه و محوریت آن گفت: دقت داشته باشید که ما وظیفه داریم در زمان غیبت به علما رجوع کنیم؛ در اینجا یک سوالی وجود داشت و آن هم این بود که در بین این نظام علمایی آیا سازماندهی وجود دارد؟ اشخاص مختلف پاسخهای مختلفی دادند، صوفیه، باب و … هر کدام کسی را به عنوان قطب این نظام معرفی کردند اما هیچکس نتوانسته بود پاسخ درستی به این سوال بدهد تا زمانی که نظریه ولایت فقیه برجسته شد. این ایده از سالها قبل وجود داشت و امام خمینی آن را اجرا کرد.
او در پایان گفت: در این ایام خانهنشینی باید فضای خانواده را صمیمی کرد. کرونا فرصتی است که ما بیشتر در خانه باشیم و به کارهایی نظیر مطالعه روی بیاوریم.
انتهای پیام/
https://www.dana.ir/news/1598150.html/%D...B%8C%D8%AA
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پنجمین قسمت از برنامه تلویزیونی «راز» چهارشنبه بیستم فروردین ماه روی آنتن شبکه چهار سیما رفت. مهمان این قسمت از برنامه محمدهادی همایون استاد دانشگاه بود.
او در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک میلاد امام زمان گفت: نیمه شعبان آغاز روز غیبت کبری امام زمان است و ۶۹ سال پس از غیبت صغری ایشان در چنین شبی، غیبت کبری آغاز شد. بنابراین این شب بسیار مهم است و باید آن را ارج نهاد.
او با اشاره به جمله خود مبنی بر اینکه «کرونا اگر مرگ سفید نباشد، قطعاً نشانه ظهور است» که دو شب پیش به کار برده بود گفت: به نظرم ما باید بار دیگر به شکل اجتهادی به موضوعات مرتبط با مهدویت بپردازیم. تصور ما از نشانههای ظهور این است که اتفاقاتی رخ میدهد که در نهایت برایمان کارکرد امیدوارانه دارد؛ به نظرم این دیدگاه نیاز به بازنگری دارد. دقت داشته باشید که لازمه امیدوارشدن این است که بتوانید تطبیق بدهید؛ اگر نتوانید تطبیق بدهید امیدواری معنایی ندارد. من در آن جلسه درباره یک بحث نظری صحبت کردم و آن هم این است که اگر بخواهیم ظهور را ذیل قیامت فهم کنیم و قیامت را صحنهای بدانیم که همه چیز آشکار میشود، ماجرا کمی عوض میشود. برهمین اساس هر اتفاقی که باعث آشکار شدن صحنه شود میتواند نشانهای از ظهور باشد. در حقیقت هر چیزی که صحنه را روشن و ظاهر میکند ما را به سمت ظهور میبرد تا در نهایت به ظهور به معنای مطلق آن در قیامت برسیم. البته این به معنای تعیین وقت برای ظهور و نزدیکدانستن آن نیست. نزدیک بودن همیشه وظیفه ما بوده است اما به معنای تاریخی آن نیست.
تأثیرگذاری بیماری کرونا بر نظام جهانی
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کرونا عذاب الهی است یا خیر، گفت: به نظرم نمیتوان کرونا را عذاب دانست چرا که عذاب بر امتهایی میآید که با آنان اتمام حجت شده است و در آن زمان است که که مسئله رجعت پیش میآید. واقعیت این است که ایتالیا و مردم ایتالیا مستکبر نیستند. ما با یک حزب شیطان و یک استکبار جهانی در عالم مواجه هستیم اما لزوماً همه کشورها و مردم آنان ذیل آن قرار نمیگیرند که بخواهند عذابی را تحمل کنند. اینها توجهاتی است که از سوی خداوند داده میشود و هر چه قدر از خداوند دور شده باشیم تلنگرهایی به ما زده میشود که دوباره به خط برگردیم و شاید به همین دلیل هم هست که برایمان سخت است. ما به نوعی زندگی دورشونده از خداوند عادت کردهایم و حالا میخواهیم دوباره به راه او برگردیم و به همین دلیل شر تلقی میکنیم. بنابراین میتوان این اتفاق را یک نوع رحمت دید. اینکه مردم ایتالیا شایسته این شدند که زودتر در معرض این ابتلاء قرار بگیرند شاید یک وجه مثبت برایشان باشد.
وی تاکید کرد: قرآن کریم در این مورد این وضعیت میگوید که مردم فوج فوج داخل دین خداوند میشوند. این نوع حرکت و ورود مردم به دین خداوند نشانه مثبتی است که لازمه آن این است که ابتلاعاتی به وجود آید و آزمونی برای تمدن است. معتقدم که تمدن غرب در حال پس دادن امتحان بزرگی است که نشان بدهد میتواند از پس چنین جریانی بربیاید یا تمدنهای دیگری هستند که بتوانند جای آن را بگیرند.
او با اشاره به تأثیرگذاری بیماری کرونا بر نظام جهانی گفت: اگر بخواهیم روی بیماری کرونا متمرکز شویم باید به چند نکته دقت داشته باشیم؛ اول میزان کشتاری است که دارد، ما باید متوجه باشیم که مرگ یک انسان هم دردناک است اما کشتار این بیماری اصلاً در قد و قواره اتفاقات قبلی مثل جنگ جهانی دوم نبوده است. اتفاقی که افتاده است این است که جهان به شدت به هم پیوسته شده و مسئلهای که باعث بزرگ شدن کرونا شده است همین موضوع است. موضوع دوم نگرانی است که به وجود آورده است که میتواند نوعی خوف و ترس باشد. قسمت سوم هم کار رسانهای است که بسیار تأثیرگذار است. به نظرم کار رسانهای، این ویروس را چند برابر بزرگ کرده است و احتمالاً چیزی در پشت آن قرار دارد.
انقلاب اسلامی وظیفه ما را در عصر غیبت مشخص کرده است
این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وظیفه شخص منتظر در عصر غیبت چیست، گفت: به نظرم خداوند لطف بزرگی را شامل حال ما کرده و اینکه چه باید بکنیم را به حالت نظم برایمان درآورده است. از انقلاب اسلامی به بعد مشخص شد که ما هم در ظهور مؤثر هستیم و خودمان باید به این سمت برویم. به نظرم برای رفتن به سمت ظهور تکلیف همه معلوم است و هر کس میداند چه باید بکند. بنابراین وقتی با جریان انقلاب اسلامی پیش میرویم به نظر میرسد که وظیفهمان برای منتظر بودن را به درستی انجام میدهیم.
استکبار جهانی اهمیت مهدویت را میداند و برای مقابله با آن تلاش میکند
وی در مورد تفاوت نگاه تمدن غربی و اسلامی نسبت به مساله مهدویت گفت: به نظرم اول باید در خود کشورهای غربی بین دو جریان تفاوت بگذاریم؛ یکی باورهایی است که در بین مردم وجود دارد و معلوم نیست تحریف شده است یا خیر. بحث دیگر هم کسانی است که ما آنان را حزب استکبار نامگذاری میکنیم. آنان به آخرالزمان به معنای آن چیزی که ما معتقدیم اعتقاد ندارند. منظورم این است که اعتقاد آنان متفاوت است و چون میدانند که چه اتفاقی قرار است بیفتد تلاش میکنند تا جلویش را بگیرند. به عبارت بهتر میدانند که ظهور چیست و چه کارکردی دارد اما چون مطابق با منافعشان نیست اصل موضوع را عوض میکنند. جریان انقلاب اسلامی دنیا را به سمت مسیری جدی در زمینه ظهور میبرد و آنان میخواهند با اقدامات خود نگذارند این اتفاق رخ بدهد. بنابراین میتوان گفت که با افرادی روبهرو هستیم که معتقدند اما تصویر درستی ندارند و در نقطه مقابل کسانی که کاملاً میدانند چه خبر است و در حال مقابله با آن هستند. در برابر آنان جریان حزبالله قرار دارد که هم معتقد است، هم تصویر درستی دارد و هم در مسیر آن حرکت میکند.
همایون در مورد گروههای به ظاهر مسلمان اما شیاد در موضوع مهدویت گفت: یک زمانی تصور ما این بود که صهیونیسمها فقط یهودی هستند و لابی قدرتمندی در آمریکا دارند و … اما در اصل اینگونه نیست و خود آمریکا شیطان بزرگ است. بنابراین صهیونیسمها فقط یهودی نیستند و حتی در مسیحیت نیز نفوذ کردند که نمونههای آن را در زمان جرج بوش دیدید. حال ادعای بعدی این است که صهیونیسم مسلمان هم داریم؛ جریان داعش و وهابیت و… کاملاً اثبات کرد که صهیونیسم مسلمان هم داریم. وقتی همه دیدند که مجروحان داعشی برای درمان به اسرائیل میروند همه فهمیدند که ماجرا از چه قرار است و رابطهها مشخص شد. حال میخواهم بگویم که صهیونیسم شیعه نیز داریم و این همان مفهومی است که تحت عنوان شیعه انگلیسی داریم. این جریان چه اشتراکاتی با صهیونیسم دارد؟ این جریان کاملاً برنامهریزی شده است. بنابراین برای اینکه در این زمان فریب نخوریم و الکی به دنبال کسی راه نیفتیم باید منطبق بر جریان انقلاب اسلامی و به ویژه ولایت فقیه باشیم. یعنی هر کس ادعایی کرد باید در این مسیر امتحانش کرد.
او در مورد اهمیت مسئله ولایت فقیه و محوریت آن گفت: دقت داشته باشید که ما وظیفه داریم در زمان غیبت به علما رجوع کنیم؛ در اینجا یک سوالی وجود داشت و آن هم این بود که در بین این نظام علمایی آیا سازماندهی وجود دارد؟ اشخاص مختلف پاسخهای مختلفی دادند، صوفیه، باب و … هر کدام کسی را به عنوان قطب این نظام معرفی کردند اما هیچکس نتوانسته بود پاسخ درستی به این سوال بدهد تا زمانی که نظریه ولایت فقیه برجسته شد. این ایده از سالها قبل وجود داشت و امام خمینی آن را اجرا کرد.
او در پایان گفت: در این ایام خانهنشینی باید فضای خانواده را صمیمی کرد. کرونا فرصتی است که ما بیشتر در خانه باشیم و به کارهایی نظیر مطالعه روی بیاوریم.
انتهای پیام/
https://www.dana.ir/news/1598150.html/%D...B%8C%D8%AA