۱۳۹۹-۱۰-۱۶، ۰۶:۳۲ صبح
اگر قرار است ما قبل از اینکه شبکه ملی اطلاعات راه بیفتد اقدام جدی انجام دهیم، لازمه اش این است که پهنای باند را برای شبکه های اجتماعی خارجی محدود کنیم که متاسفانه این اراده تا به حال وجود نداشته است.
برنامه «صبح و گفتگو» رادیو با رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و دکتر مجتبی رضاخواه، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال به صورت تلفنی گفتگو کرد.
مجتبی رضاخواه با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان خرید و فروش اینترنتی از طریق اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی داخلی نداریم، گفت: از آنجا که ما نمی توانیم ثبت کنیم چه میزان از این درخواست ها در شبکه های اجتماعی خارجی مطرح می شود چون کنترل دقیق آنها را نداریم بنابراین نمی توانیم آمار دقیقی را ارائه دهیم.
وی با طرح این پرسش که چرا شبکه های اجتماعی داخلی مثل شبکه های اجتماعی خارجی مورد اقبال نگرفتند، بیان کرد: اولا دلیلش این است که آن زمانی که شبکه های اجتماعی میان مردم و کاربران در کشور داشت رشد و توسعه پیدا می کرد، رقبای خارجی در کشور حضور داشتند اما آن موقع رقبای داخلی قویی حضور نداشتند و یا اگر حضور داشتند از لحاظ فنی امکان پاسخگویی به نیاز مردم را نداشتند. متاسفانه این اشکالی است که به سیاستگذارانی که در این حوزه فعالیت می کردند، وارد است.
رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال افزود: در عین حال مشکل دیگری هم که در شبکه های اجتماعی است، این است که ما به شبکه های داخلی اعتماد نداریم و به خارجی بیشتر اعتماد داریم چون می ترسیم از اطلاعاتمان سوء استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه در مجلس پیگیر ساماندهی به این موضوع هستیم، گفت: ما باید سرویس های پایه ای در داخل کشور ارائه کنیم که قابل رقابت با خارجی ها نیست. مثلا می توانید سرویس هایی ارائه دهیم که مبتنی بر کارت ملی، آدرس یا لوکیشن اشخاص باشد.
برنامه «صبح و گفتگو» رادیو با رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و دکتر مجتبی رضاخواه، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال به صورت تلفنی گفتگو کرد.
مجتبی رضاخواه با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان خرید و فروش اینترنتی از طریق اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی داخلی نداریم، گفت: از آنجا که ما نمی توانیم ثبت کنیم چه میزان از این درخواست ها در شبکه های اجتماعی خارجی مطرح می شود چون کنترل دقیق آنها را نداریم بنابراین نمی توانیم آمار دقیقی را ارائه دهیم.
وی با طرح این پرسش که چرا شبکه های اجتماعی داخلی مثل شبکه های اجتماعی خارجی مورد اقبال نگرفتند، بیان کرد: اولا دلیلش این است که آن زمانی که شبکه های اجتماعی میان مردم و کاربران در کشور داشت رشد و توسعه پیدا می کرد، رقبای خارجی در کشور حضور داشتند اما آن موقع رقبای داخلی قویی حضور نداشتند و یا اگر حضور داشتند از لحاظ فنی امکان پاسخگویی به نیاز مردم را نداشتند. متاسفانه این اشکالی است که به سیاستگذارانی که در این حوزه فعالیت می کردند، وارد است.
رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال افزود: در عین حال مشکل دیگری هم که در شبکه های اجتماعی است، این است که ما به شبکه های داخلی اعتماد نداریم و به خارجی بیشتر اعتماد داریم چون می ترسیم از اطلاعاتمان سوء استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه در مجلس پیگیر ساماندهی به این موضوع هستیم، گفت: ما باید سرویس های پایه ای در داخل کشور ارائه کنیم که قابل رقابت با خارجی ها نیست. مثلا می توانید سرویس هایی ارائه دهیم که مبتنی بر کارت ملی، آدرس یا لوکیشن اشخاص باشد.