۱۴۰۰-۶-۴، ۰۲:۵۴ عصر
راه رهایی از کرونا در قرآن و روایات و زبور
چگونه از کرونا دور بمانیم؟
بشر مدام راههای مختلف را امتحان میکند و میبیند هی نمیشود.
بهداشت را بیشتر رعایت میکند، واکسن را بیشتر میکند و ...
اما باز مدلهای جدید و قویتر کرونا میآید.
اهل معنا به باطن نگاه میکنند و پیام خدا را میبینند. اهل ظاهر به ظاهر نگاه میکنند و پیامهای دنیوی را میبینند.
البته اهل باطن اهل قضاوت کردن دیگران نیستند خود را قضاوت میکنند.
مثلا کسی کرونا گرفت یا فقر یا .....نمیگویند به خاطر گناهانش است چون بلای تنبیهی داریم، بلای ترفیعی داریم و معلوم نیست علت برای آن فرد به خصوص چی بوده.
إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَة(بحار الأنوار ج64 235) فرمود: بلا براى ستمگران موجب ادب آنها مىشود، و براى مؤمن آزمایش حساب مى گردد، و براى پیامبران موجب درجات است و براى اولیاء کرامت به حساب مىآید.
حضرت علی(ع) در نهج البلاغه اهل باطن را این گونه توصیف میکنند:
وَ قَالَ ع: إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ هُمُ الَّذِینَ نَظَرُوا إِلَى بَاطِنِ الدُّنْیَا إِذَا نَظَرَ النَّاسُ إِلَى ظَاهِرِهَا وَ اشْتَغَلُوا بِآجِلِهَا إِذَا اشْتَغَلَ النَّاسُ بِعَاجِلِهَا فَأَمَاتُوا مِنْهَا مَا خَشُوا أَنْ یُمِیتَهُمْ وَ تَرَکُوا مِنْهَا مَا عَلِمُوا أَنَّهُ سَیَتْرُکُهُمْ.... [و فرمود:] دوستان خدا آنانند که به درون(باطن) دنیا نگریستند، هنگامى که مردم برون(ظاهر) آن را دیدند، و به فرداى آن پرداختند آن گاه که مردم خود را سرگرم امروز آن ساختند، پس آنچه را از دنیا ترسیدند آنان را بمیراند، میراندند، و آن را که دانستند به زودى رهاشان خواهد کرد، راندند.... (نهج البلاغة-ترجمه شهیدى حکمت432)
اهل باطن اینگونهاند در هر چیزی دنبال پیام خدا هستند.
مثلا زمین میخورد میگردد ببیند در آن روز چه کار کرده که زمین خورده. اهل ظاهر میگردند دنبال علت مادی مثلا تقصیر شهرداری بود که اینجا را خوب آسفالت نکرده.
هر حادثه دو علت دارد یک ظاهر یک باطن. ظاهر زمین خوردن خرابی آسفالت، باطن زمین خوردن مثلا عصبانی شدن بیجا با فلانی یا نگاه آلوده یا ...
گزیده حدیث: ....علی(ع) فرمود: اى عبد الله سپاس خدا را که محو گناهان شیعه ما را در دنیا به گرفتارى آنها مقرر داشت تا طاعتشان سالم ماند و مستحق ثواب آن باشند....( (آداب و سنن-ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار، ص: 194)
به کرونا مبتلا میشود و چند میلیونی از دست میدهد حالا بنشیند خود را قضاوت کند (قضاوت خود و نه دیگران):
ظاهر مبتلا شدن به کرونا عدم رعایت بهداشت در برخورد با فلانی.
باطن مبتلا شدن به کرونا مثلا عدم پرداخت حقوق واجب مالی مثل خمس و زکات. یا مثلا پاک شدن گناهان (کفاره گناهان) یا کسی را دوست دارد مدتی فراق میافتد برای توجه بیشتر به خدا و یا مدتی عزلت برای رهایی از غفلت و یا شکر نعمتش کم بوده است یا چون خدا او را دوست دارد بلا داده، هر که در بزم مقرب تر است، جام بلا بیشترش میدهند و ...
باید هر کس در خود نظر کند.
عمرو بن شمر مىگوید: از امام صادق (ع) شنیدم که مىفرمود: اموال خود را با دادن زکات حفظ کنید، و بیمارانتان را با صدقه درمان نمایید. هیچ مالى نه در خشکى و نه در دریا تلف نمىشود مگر اینکه زکات آن داده نشده است. (ثواب الاعمال-ترجمه انصارى ص : 93)
پیغمبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله روزى به اصحاب و همراهانش فرمود: کدام یک از شما سلامتى را دوست دارد و مایل است که مریض نشود عرض کردند تمام ما یا رسول اللَّه چنین هستیم سپس فرمود: آیا مایلید مانند الاغى گمشده باشید؟ آیا شما دوست ندارید از آنان باشید که مرضشان کفاره گناهشان باشد؟ سوگند بپروردگارى که جانم در دست قدرت اوست براى مرد درجه ایست در بهشت که به هیچ عملى از اعمال به آن نمیرسد مگر به صبر و شکیبائى در بلا و بزرگى پاداش و جزا در برابر بلائى بزرگ و همانا خدا هر گاه بندهاى را دوست دارد او را گرفتار بلاى بزرگى میکند پس اگر به آن بلا خوشنود و شکیبا بود خوشنودى خدا براى اوست و اگر در مقابل آن بلا و گرفتارى خشمگین و غضبناک بود غضب و خشم خدا براى اوست. (ارشاد القلوب-ترجمه رضایى، ج1، ص: 105)
پس تحلیل بلای شخصی سخت است هرکس در خود نظر کند و نسبت به دیگرانی هم که گرفتار بلا میشوند با خوشبینی نگاه کند. (حالت خوف و رجا)
اما وقتی یک بلاای برای کل جهان میآید باید در باطن عالم هم نظر کنیم.
نکات بهداشتی و ... که ظاهر کار است باید رعایت شود اما باطن کار هم رعایت شود تا کرونا برود.
برای رفتن کرونا، هم باید ظاهر رعایت شود و هم باطن.
چگونه از کرونا دور بمانیم؟
بشر مدام راههای مختلف را امتحان میکند و میبیند هی نمیشود.
بهداشت را بیشتر رعایت میکند، واکسن را بیشتر میکند و ...
اما باز مدلهای جدید و قویتر کرونا میآید.
اهل معنا به باطن نگاه میکنند و پیام خدا را میبینند. اهل ظاهر به ظاهر نگاه میکنند و پیامهای دنیوی را میبینند.
البته اهل باطن اهل قضاوت کردن دیگران نیستند خود را قضاوت میکنند.
مثلا کسی کرونا گرفت یا فقر یا .....نمیگویند به خاطر گناهانش است چون بلای تنبیهی داریم، بلای ترفیعی داریم و معلوم نیست علت برای آن فرد به خصوص چی بوده.
إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَة(بحار الأنوار ج64 235) فرمود: بلا براى ستمگران موجب ادب آنها مىشود، و براى مؤمن آزمایش حساب مى گردد، و براى پیامبران موجب درجات است و براى اولیاء کرامت به حساب مىآید.
حضرت علی(ع) در نهج البلاغه اهل باطن را این گونه توصیف میکنند:
وَ قَالَ ع: إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ هُمُ الَّذِینَ نَظَرُوا إِلَى بَاطِنِ الدُّنْیَا إِذَا نَظَرَ النَّاسُ إِلَى ظَاهِرِهَا وَ اشْتَغَلُوا بِآجِلِهَا إِذَا اشْتَغَلَ النَّاسُ بِعَاجِلِهَا فَأَمَاتُوا مِنْهَا مَا خَشُوا أَنْ یُمِیتَهُمْ وَ تَرَکُوا مِنْهَا مَا عَلِمُوا أَنَّهُ سَیَتْرُکُهُمْ.... [و فرمود:] دوستان خدا آنانند که به درون(باطن) دنیا نگریستند، هنگامى که مردم برون(ظاهر) آن را دیدند، و به فرداى آن پرداختند آن گاه که مردم خود را سرگرم امروز آن ساختند، پس آنچه را از دنیا ترسیدند آنان را بمیراند، میراندند، و آن را که دانستند به زودى رهاشان خواهد کرد، راندند.... (نهج البلاغة-ترجمه شهیدى حکمت432)
اهل باطن اینگونهاند در هر چیزی دنبال پیام خدا هستند.
مثلا زمین میخورد میگردد ببیند در آن روز چه کار کرده که زمین خورده. اهل ظاهر میگردند دنبال علت مادی مثلا تقصیر شهرداری بود که اینجا را خوب آسفالت نکرده.
هر حادثه دو علت دارد یک ظاهر یک باطن. ظاهر زمین خوردن خرابی آسفالت، باطن زمین خوردن مثلا عصبانی شدن بیجا با فلانی یا نگاه آلوده یا ...
گزیده حدیث: ....علی(ع) فرمود: اى عبد الله سپاس خدا را که محو گناهان شیعه ما را در دنیا به گرفتارى آنها مقرر داشت تا طاعتشان سالم ماند و مستحق ثواب آن باشند....( (آداب و سنن-ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار، ص: 194)
به کرونا مبتلا میشود و چند میلیونی از دست میدهد حالا بنشیند خود را قضاوت کند (قضاوت خود و نه دیگران):
ظاهر مبتلا شدن به کرونا عدم رعایت بهداشت در برخورد با فلانی.
باطن مبتلا شدن به کرونا مثلا عدم پرداخت حقوق واجب مالی مثل خمس و زکات. یا مثلا پاک شدن گناهان (کفاره گناهان) یا کسی را دوست دارد مدتی فراق میافتد برای توجه بیشتر به خدا و یا مدتی عزلت برای رهایی از غفلت و یا شکر نعمتش کم بوده است یا چون خدا او را دوست دارد بلا داده، هر که در بزم مقرب تر است، جام بلا بیشترش میدهند و ...
باید هر کس در خود نظر کند.
عمرو بن شمر مىگوید: از امام صادق (ع) شنیدم که مىفرمود: اموال خود را با دادن زکات حفظ کنید، و بیمارانتان را با صدقه درمان نمایید. هیچ مالى نه در خشکى و نه در دریا تلف نمىشود مگر اینکه زکات آن داده نشده است. (ثواب الاعمال-ترجمه انصارى ص : 93)
پیغمبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله روزى به اصحاب و همراهانش فرمود: کدام یک از شما سلامتى را دوست دارد و مایل است که مریض نشود عرض کردند تمام ما یا رسول اللَّه چنین هستیم سپس فرمود: آیا مایلید مانند الاغى گمشده باشید؟ آیا شما دوست ندارید از آنان باشید که مرضشان کفاره گناهشان باشد؟ سوگند بپروردگارى که جانم در دست قدرت اوست براى مرد درجه ایست در بهشت که به هیچ عملى از اعمال به آن نمیرسد مگر به صبر و شکیبائى در بلا و بزرگى پاداش و جزا در برابر بلائى بزرگ و همانا خدا هر گاه بندهاى را دوست دارد او را گرفتار بلاى بزرگى میکند پس اگر به آن بلا خوشنود و شکیبا بود خوشنودى خدا براى اوست و اگر در مقابل آن بلا و گرفتارى خشمگین و غضبناک بود غضب و خشم خدا براى اوست. (ارشاد القلوب-ترجمه رضایى، ج1، ص: 105)
پس تحلیل بلای شخصی سخت است هرکس در خود نظر کند و نسبت به دیگرانی هم که گرفتار بلا میشوند با خوشبینی نگاه کند. (حالت خوف و رجا)
اما وقتی یک بلاای برای کل جهان میآید باید در باطن عالم هم نظر کنیم.
نکات بهداشتی و ... که ظاهر کار است باید رعایت شود اما باطن کار هم رعایت شود تا کرونا برود.
برای رفتن کرونا، هم باید ظاهر رعایت شود و هم باطن.