۱۴۰۰-۷-۱۰، ۰۱:۵۵ عصر
??السلام علیک یا ابا عبدالله ?
?سلام بر شما همراهان قرآنی
ادامه می دهیم تفسیر سوره نساء را با محوریت قرآن زن و خانواده
?بسم الله الرحمن الرحیم. ?
وَ آتُوا الْیَتامی أَمْوالَهُمْ وَ لا تَتَبَدَّلُوا الْخَبِیثَ بِالطَّیِّبِ وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَهُمْ إِلی أَمْوالِکُمْ إِنَّهُ کانَ حُوباً کَبِیراً«2»
?????????
و اموال یتیمان را به آنان دهید و اموال بد را با اموال خوبِ (یتیمان)تبدیل نکنید و اموال آنان را با اموال خود نخورید،همانا این گناهی بزرگ است.
⚜?رعایت حق یتیمان بخصوص دختران یتیم
عرب آنروز از یک طرف در احاطه سرزمین های حبشه و روم بود که مسیحی بودند و فارس بود که زرتشتی بودند و هند و مصر بود که بت پرست بودند و در داخل سرزمین عرب هم طایفه هایی از یهودیان بود و خود عربها هم بت پرست بودند و البته طبق سخن قرآن سرمست از جاهلیت (مایده/۵) مردان عرب فضیلت و برتری را در خونریزی و از بین بردن حقوق مظلومان و خوردن شراب و انجام قمار و گوشت مردار و خون و زنا می دانستند و زنان آنان نه مالک اراده خود و نه مالک ارثی از پدر و مادر و مردان با آنان ازدواج می کردند اما بدون هيچ قیدی مثل یهودیان و البته به این کار افتخار هم می کردند و زنان هرکسی را که دوست می داشتند به سوی خود دعوت می کردند در نتیجه ازدواج زنان شوهر دار بین آنان رایج بود و گاهی لخت مادرزاد به زیارت خانه کعبه می رفتند (تفسیر المیزان،ذیل ایه)
?یکی از این امور آن بود که اگر فرزندی یتیم می شد فقط بزرگتر ها ارث می بردند و اگر فرزند بزرگتری نبود خویشاوندان تسلط می یافتند و اموال او را می خوردند و اگر دختر بود با او ازدواج می کردند تا اموالش را ببلعند و سپس طلاق می دادند پس نه مالی داشت و نه کسی رغبت ازدواج با او را داشت و این امر به دلیل جنگهای پی در پی، عرب و کشته شدن پدران بچه های یتیم بسیار زیاد بود .اینجا بود که قرآن کریم با شدیدترین لحنی این ظلم فاحش را نسبت به یتیمان نهی می کند و سپس در آیه بعدی به شکل موکد نسبت به دختران یتیم نهی می کند و در واقع خدای متعال در هر زمانی جهلی را که منجر به چنین ظلم هایی می گردد را محکوم می نماید .و البته این جهل باید با روش درست و با پختگی رفع بشود نه آن مسیری که ظلم مضاعفی را بر مردان و زنان ایجاد نماید .
دکتر سیده سمیه خاتمی
?سلام بر شما همراهان قرآنی
ادامه می دهیم تفسیر سوره نساء را با محوریت قرآن زن و خانواده
?بسم الله الرحمن الرحیم. ?
وَ آتُوا الْیَتامی أَمْوالَهُمْ وَ لا تَتَبَدَّلُوا الْخَبِیثَ بِالطَّیِّبِ وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَهُمْ إِلی أَمْوالِکُمْ إِنَّهُ کانَ حُوباً کَبِیراً«2»
?????????
و اموال یتیمان را به آنان دهید و اموال بد را با اموال خوبِ (یتیمان)تبدیل نکنید و اموال آنان را با اموال خود نخورید،همانا این گناهی بزرگ است.
⚜?رعایت حق یتیمان بخصوص دختران یتیم
عرب آنروز از یک طرف در احاطه سرزمین های حبشه و روم بود که مسیحی بودند و فارس بود که زرتشتی بودند و هند و مصر بود که بت پرست بودند و در داخل سرزمین عرب هم طایفه هایی از یهودیان بود و خود عربها هم بت پرست بودند و البته طبق سخن قرآن سرمست از جاهلیت (مایده/۵) مردان عرب فضیلت و برتری را در خونریزی و از بین بردن حقوق مظلومان و خوردن شراب و انجام قمار و گوشت مردار و خون و زنا می دانستند و زنان آنان نه مالک اراده خود و نه مالک ارثی از پدر و مادر و مردان با آنان ازدواج می کردند اما بدون هيچ قیدی مثل یهودیان و البته به این کار افتخار هم می کردند و زنان هرکسی را که دوست می داشتند به سوی خود دعوت می کردند در نتیجه ازدواج زنان شوهر دار بین آنان رایج بود و گاهی لخت مادرزاد به زیارت خانه کعبه می رفتند (تفسیر المیزان،ذیل ایه)
?یکی از این امور آن بود که اگر فرزندی یتیم می شد فقط بزرگتر ها ارث می بردند و اگر فرزند بزرگتری نبود خویشاوندان تسلط می یافتند و اموال او را می خوردند و اگر دختر بود با او ازدواج می کردند تا اموالش را ببلعند و سپس طلاق می دادند پس نه مالی داشت و نه کسی رغبت ازدواج با او را داشت و این امر به دلیل جنگهای پی در پی، عرب و کشته شدن پدران بچه های یتیم بسیار زیاد بود .اینجا بود که قرآن کریم با شدیدترین لحنی این ظلم فاحش را نسبت به یتیمان نهی می کند و سپس در آیه بعدی به شکل موکد نسبت به دختران یتیم نهی می کند و در واقع خدای متعال در هر زمانی جهلی را که منجر به چنین ظلم هایی می گردد را محکوم می نماید .و البته این جهل باید با روش درست و با پختگی رفع بشود نه آن مسیری که ظلم مضاعفی را بر مردان و زنان ایجاد نماید .
دکتر سیده سمیه خاتمی