۱۳۹۰-۸-۲۰، ۱۰:۴۸ عصر
وحیدرضا صیرفیان:شهاب مقدم سالهای زیادی است که در موسیقی فعال است. آهنگسازی اولین زمینه ای بود که باعث شد اسم او بر سر زبان ها بیفتد. شهاب الدین قصی وند معروف به شهاب مقدم متولد سال 1355 است. آهنگساز، تنظیم کننده و خواننده است. روزهای بدون حاشیه ولی شلوغی را سپری می کند و خوانندگان زیادی به او مراجعه می کنند. اولین بار نام او در آلبوم نمیاد با صدای کیوان داوودی که خردادماه بطور رسمی عرضه شد بر روی آلبوم های مجاز چاپ شد. قطعا با عرضه آلبوم علی اصحابی نام او را هم در رسانه ها بیشتر خواهیم دید. حضور در آلبوم نمیاد و آلبوم تو راست می گی علی اصحابی و هم چنین آماده شدن مقدمات آلبوم شخصی شهاب، بهانه ای شد تا زمانی را در ظهر شهریوری تهران برای گفتگو با او هماهنگ کنیم. هر چند به دلایل زیادی حدود یک ساعت در استودیوی 14 ساله مترونم منتظر شهاب بودم، ولی گپ کوتاهی که با شهروز شب خیز، پسر رحیم شب خیز مدیر استودیو داشتم باعث شد زمان سریع و مفید سپری شود. شهروز که حالا جدا از پدر خود و با فاصله 5 طبقه از استودیو مترونم 2 در استودیو مترونم 1 فعال است، کمی از بی مهری دوستان هنرمند خود گفت. به دلیل زمان کوتاهی که داشتم، گفتگو با شهروز شب خیز مدیر استودیو، آهنگساز و تنظیم کننده، زمان دیگری را می طلبید که قطعا در برنامه های آینده قرار خواهد گرفت. با شهاب مقدم بیشتر حول فعالیت ها و شیوه کار کردن او گفتگو کردم. نکاتی که او بیان کرد، می تواند برای علاقه مندان ورود به این عرصه مفید باشد:
چگونه وارد موسیقی شدید؟
اتفاقی بود. زمانی که سوم راهنمایی بودم در مغازه ای بودم که نزدیک آنجا آقایی مشغول ارگ زدن بود. از ارگ خیلی خوشم آمد و به موسیقی علاقه مند شدم. آن زمان یک آتاری داشتم به پدرم گفتم این دستگاه را برای من عوض کن و به جای آن ارگ بخر. یک MA1 کاسیو خریدم و بعد از آن وقتی پدرم استعداد من را دید، آرام آرام کلاس های مختلف و آموزش موسیقی شروع شد. گیتار را نزد آقای بابک امینی آموزش دیدم. فعالیت های من در سال های بعد این بود که در صدا و سیما، برای شبکه سه موسیقی متن فیلم کار کردم و 5-6 جلد کتاب نوشتم و بعد از آن در فرهنگسراهای مختلف تدریس می کردم. ولی با گذشت زمان از تدریس جدا شدم و به طور کامل وارد عرصه آهنگسازی و تنظیم برای خوانندگان مختلف شدم.
چرا بعد از آهنگسازی به سمت تنظیم آمدید؟
من در ابتدا خوانندگی می کردم. در واقع بعد از کنار گذاشتن تدریس به سراغ خواندن رفتم. بعد از کیبورد هم بیشتر به گیتار علاقه مند شدم. اولین بار یک ترانه از کتاب خانم حیدرزاده با لحنی که خودم روی آن گذاشتم با گیتار برای خودم اجرا کردم. بعد از آن بود که از ملودی گذاشتن روی شعر خوشم آمد. الان هم بیشتر من را به عنوان آهنگساز می شناسند تا تنظیم کننده. بعد که از دنیای تنظیم و ترکیب بندی و چیدن سازها و سمپل ها در کنار هم خوشم آمد نزد آقای حسین حسینی اموزش دیدم و دوستان زیادی مثل محسن زیرک و رامیار شیخ لاری کمکم کردند
در حال حاضر خوانندگی را هم انجام می دهید؟
بله. الان روی آلبوم خودم کار می کنم که در آینده به بازار خواهد آمد. قبلا تک تراک یا یکی دو مجموعه با تعداد قطعات مختلف داشتم ولی اولین آلبوم رسمی من شامل 10 تراک است و به صورت مجاز عرضه خواهد شد.
چه هدفی را در خوانندگی دنبال می کنید؟
کلا از ابتدا موسیقی برای من مثل نفس کشیدن بود. همیشه در زندگی کنار من بوده است. همیشه خوانندگی را دوست داشتم. ولی باز هم بیشتر از همه این موارد به آهنگسازی علاقه دارم. موسیقی فعلا هدف زندگی من شده و آن را ادامه می دهم.
فاکتورهای اصلی در تنظیم های شما چیست؟
آهنگسازی یک کار حسی است ولی تنظیم یک کار تکنیکی است. تنظیم مانند دریایی است که پایان ندارد. هر چقدر جلو می رویم، می بینیم هیچ چیزی بلد نیستیم. دنیای وسیعی است و من هنوز در تنظیم کسی نیستم. من بیشتر موسیقی های خارجی گوش می کنم تا بتوانم از صداها و کارها و تکنیک های آنها در کارهایم استفاده کنم.
شما بیشتر تنظیم های مبتنی بر دیجیتال کار می کنید؟
خب در کارها با کامپیوتر و سمپل کار می کنیم و ساز زنده هم در کنار آنها در استودیو ضبط می کنیم.
ساز زنده را چه مواقعی به کار می برید؟
بستگی به قطعه دارد. اگر کار حسی و اسلو باشد، ساز زنده قرار می دهم. ولی اگر کاری اکتیو باشد، تعداد زیادی ساز زنده قرار نمی دهم. چون الان اینقدر سمپل ها و صداهای جدید آمده که احتیاج زیادی به ساز زنده نیست.
در خواست خواننده هم در وجود ساز زنده تاثیر دارد؟
من با خواننده ها در درجه اول دوست هستم تا بتوانم موقع کار ارتباط نزدیک برقرار کنم و راحت کار کنیم. ولی نظر اصلی و آخر را خودم می دهم که ساز در قطعه باشد یا نباشد.
چه فاکتورهایی برای قبول تنظیم و آهنگسازی خوانندگان در نظر می گیرید؟
در این کار اخلاق طرف مقابل برای من خیلی مهم است. الان مورد دیگری که خیلی برای من مهم شده است این است که مراجعه کننده صدایی هم داشته باشد. فقط پول مهم نیست و باید استعداد و زمینه کار را داشته باشد.
چطور با ترانه هایی که خواننده برای آهنگسازی به شما عرضه می کند ارتباط برقرار می کنید؟
این مورد از ابتدا برای من مشکل بود. وقتی خواننده ترانه بیاورد، ملودی و لحن گذاشتن روی آن برای من مشکل است. بچه ها بیشتر مواقع ترانه و شعر را به من می سپارند. ولی اول چندبار شعر را می خوانم تا ارتباط برقرار کنم. همیشه لحن ها را با گیتار می گذارم و با کیبورد در ابتدا کار نمی کنم. با گیتار زمزمه می کنم و ملودی روی ترانه می گذارم.
خب در ترانه ای که خودتان انتخاب می کنید توانایی خواننده هم در نظر می گیرید؟
صد در صد. من ابتدا صدای خواننده را گوش می کنم که ببینم آهنگی که درست می کنم در رنج صدای خواننده باشد. هر آهنگی برای یک رنگ صدایی ساخته شده است. من نسبت به صدای خواننده برای او آهنگ می سازم.
در اواخر خردادماه آلبوم مجاز نمیاد با صدای کیوان داوودی عرضه شد. در مورد آن توضیح بدهید.
آلبوم نمیاد داستان مفصلی دارد و زمان زیادی طول کشید تا عرضه شد. قبلا آقای ادریس فروغی روی تنظیم های آلبوم کار کرده بودند. کیفیت ضبط کارها پایین بود و بعد با اسپانسر که صحبت کردم گفتند که دوباره تنظیم مجدد انجام بده، مثل پروژه هایی که آن زمان داشتیم و یک سری صداها را عوض شد و به خاطر همین طول کشید. من مدت زمان زیادی روی آلبوم کار نکردم و از قبل زمان زیادی برده بود.
احتیاج شد کیوان داوودی دوباره قسمت هایی را اجرا کند؟
بله. بعضی قسمت ها را دوباره وکال گرفتیم. چون استودیو ضبطی که قبلا کارها انجام شده بود کیفیت ضبط خوبی نداشت.
اولین فول آلبوم تنظیم شما بود که به صورت مجاز عرضه شد.
بله. ولی کارهای دیگری هم قبلا انجام شده که هنوز عرضه نشده است. مثل کارهای آقای علی اصحابی و بهروز صالحی و کارهای چند خواننده جدید که به زودی عرضه می شود.
در مورد کار علی اصحابی هم توضیح بدهید؟
کار آقای علی اصحابی ملودی هایش را من انجام داده ام و چند تا از ترانه های آن را هم خواهر من سروده اند. تنظیم ها از آقای الیاس شیرزاد است و به زودی عرضه می شود.
در مدت فعالیتتان، کارهایی بوده که انجام داده باشید و بعد ناراضی یا پشیمان شده باشید؟
وقتی کاری را می سازم و ملودی را با حس خودم روی کار می گذارم، اتفاق افتاده که وکال روی کار ضبط کرده ایم و صدای خواننده چیزی نبوده که می خواستم، ولی دیگر به خواننده نمی شود گفت. چون با دوستان کار می کنیم. ولی بارها شده که ملودی درست کردم که خیلی آن را دوست داشتم و بعد با وکال خراب شده است. به دوستانم هم قبلا گفتم اگر به جایی برسم که به بعد اقتصادی فکر نکنم، ملودی هایی که برای دل خودم می سازم را واگذار نخواهم کرد. چون آهنگ هایی که کار می کنم خیلی با حس است. ولی در حال حاضر نمی شود.
پس در واقع کارهای شما دو بخش می شود، کارهایی که برای خودتان است و کارهایی که برای عرضه به خوانندگان دیگر است. چه هدفی را در کارهایی که برای خودتان می سازید دنبال می کنید؟
در واقع آرزوی من این بود که آلبوم مجاز با صدای خودم عرضه شود که در حال نزدیک شدن به این آرزو هستم و با شرکت خیلی خوبی هم کار می کنم. فعلا هدف دیگر من کنسرت است که بتوانم به صورت زنده در حضور مردم اجرا داشته باشم. آرزوی آخر هم که بماند!
در آلبومی که قرار است با صدای شما عرضه شود، از ملودی ها و قطعات قبلی هم استفاده کرده اید؟
نه. همه قطعات جدید است. فقط یک تراک از کارهای قبلی است. سعی کردم کارهای جدیدی نسبت به گذشته انجام بدهم.
چطور با حاشیه های موسیقی کنار می آیید؟
کار موسیقی اصلا بدون حاشیه نمی شود. چند سال پیش اینقدر برای من حاشیه درست شد و الان هم مایل نیستم در مورد آن صحبت کنم. ولی سعی می کنم در حال حاضر از حاشیه ها به دور باشم و کاری هم به کسی نداشته باشم. کار خودم را انجام بدهم. چون حاشیه ها اصلا جالب نیست و هر چه به آنها نزدیک تر شوی بدتر می شود و کارکردن سخت تر می شود.
تا به حال دنبال پیدا کردن استعداد برای خوانندگی بوده اید؟
تا حالا نشده است. همیشه خواننده مراجعه می کرده و کار می خواسته، ولی الان چند ماه است در این فکر هستم و دنبال کسی می گردم که اگر صدای خاصی داشته باشد، خودم از همه نظر روی کار سرمایه گذاری می کنم و آلبوم برای او عرضه می کنم. اگر واقعا صدای متفاوت داشته باشد. چون الان صداها همه به هم نزدیک است. صدای تکراری زیاد شده و خواننده ها سعی در شبیه خوانی به خواننده های معروف دیگر دارند و این ضعف و مشکل موسیقی داخل شده است. یعنی هیچ کس نمی خواهد خودش باشد.
در کارهایتان از هنر خانم شمس هم استفاده کرده اید. دلیل آن چیست؟
من با خانم شمس از قبل کار می کردم و در کر هم ایشان را خیلی قبول دارم. وقتی تنظیم کننده استخوان بندی یک کار را جمع می کند از ابتدا تا آخر آهنگ همه چیز در ذهن حک می شود. یعنی می داند کجا کر می خواهد کجا چه سازی می خواهد.
همزمان با ساخت ملودی نحوه تنظیم را در ذهن می آورید؟
همزمان که من ملودی را می زنم باید تشخیص بدهم که این اسلو است یا تکنو یا هر ریتم دیگری که قرار است ساخته شود. بعد از آنکه نوع ریتم کار مشخص شد تمام سازهایی که قرار است در آن آهنگ استفاده شود خود به خود به ذهن می آید.
این کار تجربی هست یا علمی؟
در تنظیم باید سواد این کار حتما باشد. الان می گویند همه چی حس است ولی من این را به طور کامل قبول ندارم. باید حتما تئوری این کار را بلد باشند تا بتوان آن را به خوبی انجام داد.
مثلا آلبوم نمیاد که تنظیم های انجام شده بود و برای بروز رسانی چه کارهایی انجام دادید؟
در تنظیم قبلی یک سری صدا با سمپل های قدیمی تر کار شده بود، ما با سمپل های جدید تری که داشتیم با کیفیت بالاتری کار کردیم. الان دنیای صدابرداری و افکت و سمپل ها اینقدر سریع و روز به روز قوی می شود که می توان هر کاری را نسبت به یک هفته پیش جدید و آپ گرید کرد. در موسیقی پاپ بیشتر ساختار درام آن مورد توجه است تا سایر صداها. به همین خاطر اگر بتوان از ساختار درام خوب صدا گرفت، کار خوبی می شود. دنیای موسیقی پاپ ساده است و به نظر من خیلی نسبت به موسیقی های دیگر دنیای وسیعی ندارد. در کارهای کیوان یک سری صداها و وکال ها را عوض کردیم و ساختار درام را کمی تغییر دادیم.
این مورد که همیشه آهنگساز و تنظیم کننده پشت سر خواننده بوده، باعث روی آوردن سایرین به خوانندگی می شود؟
این مورد هم در دنیای موسیقی است و هم در دنیای بازیگری. همیشه در یک فیلم بازیگر در چشم است و فیلمبردار و مونتاژ و سایر عوامل پشت صحنه هستند. ولی بچه های فعال در موسیقی حتما کارهای همدیگر را دنبال می کنند. مثلا من کارهای الیاس را دنبال می کنم و به همین ترتیب. ولی برای مردم این دیگر جا افتاده و مردم فقط خواننده را دنبال می کنند. البته این مورد در ایران است. در موسیقی غرب، مردم تک تک نوازنده ها و اعضای دیگر را می شناسند.
خب بیش از این وقت ضبط کارهای شما را نگیرم. حرف آخر؟
حرف خاصی ندارم. من همیشه گفتم آرزوی موفقیت دارم برای هر کسی که می خواهد این کار را شروع کند و هر کسی که واقعا کار می کند. فعالان در عرصه موسیقی واقعا باید صداقت داشته باشند، من قبلا از عدم صداقت ضربه خورده ام، دوستانی که می آمدند و با موبایل و با هر چی که می شد ملودی های من را می دزدیدند و کار می کردند، اصلا اسم نمی خواهم ببرم و البته این افراد در نهایت در کارهایشان موفق نمی شوند. اگر در این کار صداقت و علم نباشد نمی توانند موفق شوند. ممنون از شما.
ممنون که وقت خودتان را در اختیار ما گذاشتید.
چگونه وارد موسیقی شدید؟
اتفاقی بود. زمانی که سوم راهنمایی بودم در مغازه ای بودم که نزدیک آنجا آقایی مشغول ارگ زدن بود. از ارگ خیلی خوشم آمد و به موسیقی علاقه مند شدم. آن زمان یک آتاری داشتم به پدرم گفتم این دستگاه را برای من عوض کن و به جای آن ارگ بخر. یک MA1 کاسیو خریدم و بعد از آن وقتی پدرم استعداد من را دید، آرام آرام کلاس های مختلف و آموزش موسیقی شروع شد. گیتار را نزد آقای بابک امینی آموزش دیدم. فعالیت های من در سال های بعد این بود که در صدا و سیما، برای شبکه سه موسیقی متن فیلم کار کردم و 5-6 جلد کتاب نوشتم و بعد از آن در فرهنگسراهای مختلف تدریس می کردم. ولی با گذشت زمان از تدریس جدا شدم و به طور کامل وارد عرصه آهنگسازی و تنظیم برای خوانندگان مختلف شدم.
چرا بعد از آهنگسازی به سمت تنظیم آمدید؟
من در ابتدا خوانندگی می کردم. در واقع بعد از کنار گذاشتن تدریس به سراغ خواندن رفتم. بعد از کیبورد هم بیشتر به گیتار علاقه مند شدم. اولین بار یک ترانه از کتاب خانم حیدرزاده با لحنی که خودم روی آن گذاشتم با گیتار برای خودم اجرا کردم. بعد از آن بود که از ملودی گذاشتن روی شعر خوشم آمد. الان هم بیشتر من را به عنوان آهنگساز می شناسند تا تنظیم کننده. بعد که از دنیای تنظیم و ترکیب بندی و چیدن سازها و سمپل ها در کنار هم خوشم آمد نزد آقای حسین حسینی اموزش دیدم و دوستان زیادی مثل محسن زیرک و رامیار شیخ لاری کمکم کردند
در حال حاضر خوانندگی را هم انجام می دهید؟
بله. الان روی آلبوم خودم کار می کنم که در آینده به بازار خواهد آمد. قبلا تک تراک یا یکی دو مجموعه با تعداد قطعات مختلف داشتم ولی اولین آلبوم رسمی من شامل 10 تراک است و به صورت مجاز عرضه خواهد شد.
چه هدفی را در خوانندگی دنبال می کنید؟
کلا از ابتدا موسیقی برای من مثل نفس کشیدن بود. همیشه در زندگی کنار من بوده است. همیشه خوانندگی را دوست داشتم. ولی باز هم بیشتر از همه این موارد به آهنگسازی علاقه دارم. موسیقی فعلا هدف زندگی من شده و آن را ادامه می دهم.
فاکتورهای اصلی در تنظیم های شما چیست؟
آهنگسازی یک کار حسی است ولی تنظیم یک کار تکنیکی است. تنظیم مانند دریایی است که پایان ندارد. هر چقدر جلو می رویم، می بینیم هیچ چیزی بلد نیستیم. دنیای وسیعی است و من هنوز در تنظیم کسی نیستم. من بیشتر موسیقی های خارجی گوش می کنم تا بتوانم از صداها و کارها و تکنیک های آنها در کارهایم استفاده کنم.
شما بیشتر تنظیم های مبتنی بر دیجیتال کار می کنید؟
خب در کارها با کامپیوتر و سمپل کار می کنیم و ساز زنده هم در کنار آنها در استودیو ضبط می کنیم.
ساز زنده را چه مواقعی به کار می برید؟
بستگی به قطعه دارد. اگر کار حسی و اسلو باشد، ساز زنده قرار می دهم. ولی اگر کاری اکتیو باشد، تعداد زیادی ساز زنده قرار نمی دهم. چون الان اینقدر سمپل ها و صداهای جدید آمده که احتیاج زیادی به ساز زنده نیست.
در خواست خواننده هم در وجود ساز زنده تاثیر دارد؟
من با خواننده ها در درجه اول دوست هستم تا بتوانم موقع کار ارتباط نزدیک برقرار کنم و راحت کار کنیم. ولی نظر اصلی و آخر را خودم می دهم که ساز در قطعه باشد یا نباشد.
چه فاکتورهایی برای قبول تنظیم و آهنگسازی خوانندگان در نظر می گیرید؟
در این کار اخلاق طرف مقابل برای من خیلی مهم است. الان مورد دیگری که خیلی برای من مهم شده است این است که مراجعه کننده صدایی هم داشته باشد. فقط پول مهم نیست و باید استعداد و زمینه کار را داشته باشد.
چطور با ترانه هایی که خواننده برای آهنگسازی به شما عرضه می کند ارتباط برقرار می کنید؟
این مورد از ابتدا برای من مشکل بود. وقتی خواننده ترانه بیاورد، ملودی و لحن گذاشتن روی آن برای من مشکل است. بچه ها بیشتر مواقع ترانه و شعر را به من می سپارند. ولی اول چندبار شعر را می خوانم تا ارتباط برقرار کنم. همیشه لحن ها را با گیتار می گذارم و با کیبورد در ابتدا کار نمی کنم. با گیتار زمزمه می کنم و ملودی روی ترانه می گذارم.
خب در ترانه ای که خودتان انتخاب می کنید توانایی خواننده هم در نظر می گیرید؟
صد در صد. من ابتدا صدای خواننده را گوش می کنم که ببینم آهنگی که درست می کنم در رنج صدای خواننده باشد. هر آهنگی برای یک رنگ صدایی ساخته شده است. من نسبت به صدای خواننده برای او آهنگ می سازم.
در اواخر خردادماه آلبوم مجاز نمیاد با صدای کیوان داوودی عرضه شد. در مورد آن توضیح بدهید.
آلبوم نمیاد داستان مفصلی دارد و زمان زیادی طول کشید تا عرضه شد. قبلا آقای ادریس فروغی روی تنظیم های آلبوم کار کرده بودند. کیفیت ضبط کارها پایین بود و بعد با اسپانسر که صحبت کردم گفتند که دوباره تنظیم مجدد انجام بده، مثل پروژه هایی که آن زمان داشتیم و یک سری صداها را عوض شد و به خاطر همین طول کشید. من مدت زمان زیادی روی آلبوم کار نکردم و از قبل زمان زیادی برده بود.
احتیاج شد کیوان داوودی دوباره قسمت هایی را اجرا کند؟
بله. بعضی قسمت ها را دوباره وکال گرفتیم. چون استودیو ضبطی که قبلا کارها انجام شده بود کیفیت ضبط خوبی نداشت.
اولین فول آلبوم تنظیم شما بود که به صورت مجاز عرضه شد.
بله. ولی کارهای دیگری هم قبلا انجام شده که هنوز عرضه نشده است. مثل کارهای آقای علی اصحابی و بهروز صالحی و کارهای چند خواننده جدید که به زودی عرضه می شود.
در مورد کار علی اصحابی هم توضیح بدهید؟
کار آقای علی اصحابی ملودی هایش را من انجام داده ام و چند تا از ترانه های آن را هم خواهر من سروده اند. تنظیم ها از آقای الیاس شیرزاد است و به زودی عرضه می شود.
در مدت فعالیتتان، کارهایی بوده که انجام داده باشید و بعد ناراضی یا پشیمان شده باشید؟
وقتی کاری را می سازم و ملودی را با حس خودم روی کار می گذارم، اتفاق افتاده که وکال روی کار ضبط کرده ایم و صدای خواننده چیزی نبوده که می خواستم، ولی دیگر به خواننده نمی شود گفت. چون با دوستان کار می کنیم. ولی بارها شده که ملودی درست کردم که خیلی آن را دوست داشتم و بعد با وکال خراب شده است. به دوستانم هم قبلا گفتم اگر به جایی برسم که به بعد اقتصادی فکر نکنم، ملودی هایی که برای دل خودم می سازم را واگذار نخواهم کرد. چون آهنگ هایی که کار می کنم خیلی با حس است. ولی در حال حاضر نمی شود.
پس در واقع کارهای شما دو بخش می شود، کارهایی که برای خودتان است و کارهایی که برای عرضه به خوانندگان دیگر است. چه هدفی را در کارهایی که برای خودتان می سازید دنبال می کنید؟
در واقع آرزوی من این بود که آلبوم مجاز با صدای خودم عرضه شود که در حال نزدیک شدن به این آرزو هستم و با شرکت خیلی خوبی هم کار می کنم. فعلا هدف دیگر من کنسرت است که بتوانم به صورت زنده در حضور مردم اجرا داشته باشم. آرزوی آخر هم که بماند!
در آلبومی که قرار است با صدای شما عرضه شود، از ملودی ها و قطعات قبلی هم استفاده کرده اید؟
نه. همه قطعات جدید است. فقط یک تراک از کارهای قبلی است. سعی کردم کارهای جدیدی نسبت به گذشته انجام بدهم.
چطور با حاشیه های موسیقی کنار می آیید؟
کار موسیقی اصلا بدون حاشیه نمی شود. چند سال پیش اینقدر برای من حاشیه درست شد و الان هم مایل نیستم در مورد آن صحبت کنم. ولی سعی می کنم در حال حاضر از حاشیه ها به دور باشم و کاری هم به کسی نداشته باشم. کار خودم را انجام بدهم. چون حاشیه ها اصلا جالب نیست و هر چه به آنها نزدیک تر شوی بدتر می شود و کارکردن سخت تر می شود.
تا به حال دنبال پیدا کردن استعداد برای خوانندگی بوده اید؟
تا حالا نشده است. همیشه خواننده مراجعه می کرده و کار می خواسته، ولی الان چند ماه است در این فکر هستم و دنبال کسی می گردم که اگر صدای خاصی داشته باشد، خودم از همه نظر روی کار سرمایه گذاری می کنم و آلبوم برای او عرضه می کنم. اگر واقعا صدای متفاوت داشته باشد. چون الان صداها همه به هم نزدیک است. صدای تکراری زیاد شده و خواننده ها سعی در شبیه خوانی به خواننده های معروف دیگر دارند و این ضعف و مشکل موسیقی داخل شده است. یعنی هیچ کس نمی خواهد خودش باشد.
در کارهایتان از هنر خانم شمس هم استفاده کرده اید. دلیل آن چیست؟
من با خانم شمس از قبل کار می کردم و در کر هم ایشان را خیلی قبول دارم. وقتی تنظیم کننده استخوان بندی یک کار را جمع می کند از ابتدا تا آخر آهنگ همه چیز در ذهن حک می شود. یعنی می داند کجا کر می خواهد کجا چه سازی می خواهد.
همزمان با ساخت ملودی نحوه تنظیم را در ذهن می آورید؟
همزمان که من ملودی را می زنم باید تشخیص بدهم که این اسلو است یا تکنو یا هر ریتم دیگری که قرار است ساخته شود. بعد از آنکه نوع ریتم کار مشخص شد تمام سازهایی که قرار است در آن آهنگ استفاده شود خود به خود به ذهن می آید.
این کار تجربی هست یا علمی؟
در تنظیم باید سواد این کار حتما باشد. الان می گویند همه چی حس است ولی من این را به طور کامل قبول ندارم. باید حتما تئوری این کار را بلد باشند تا بتوان آن را به خوبی انجام داد.
مثلا آلبوم نمیاد که تنظیم های انجام شده بود و برای بروز رسانی چه کارهایی انجام دادید؟
در تنظیم قبلی یک سری صدا با سمپل های قدیمی تر کار شده بود، ما با سمپل های جدید تری که داشتیم با کیفیت بالاتری کار کردیم. الان دنیای صدابرداری و افکت و سمپل ها اینقدر سریع و روز به روز قوی می شود که می توان هر کاری را نسبت به یک هفته پیش جدید و آپ گرید کرد. در موسیقی پاپ بیشتر ساختار درام آن مورد توجه است تا سایر صداها. به همین خاطر اگر بتوان از ساختار درام خوب صدا گرفت، کار خوبی می شود. دنیای موسیقی پاپ ساده است و به نظر من خیلی نسبت به موسیقی های دیگر دنیای وسیعی ندارد. در کارهای کیوان یک سری صداها و وکال ها را عوض کردیم و ساختار درام را کمی تغییر دادیم.
این مورد که همیشه آهنگساز و تنظیم کننده پشت سر خواننده بوده، باعث روی آوردن سایرین به خوانندگی می شود؟
این مورد هم در دنیای موسیقی است و هم در دنیای بازیگری. همیشه در یک فیلم بازیگر در چشم است و فیلمبردار و مونتاژ و سایر عوامل پشت صحنه هستند. ولی بچه های فعال در موسیقی حتما کارهای همدیگر را دنبال می کنند. مثلا من کارهای الیاس را دنبال می کنم و به همین ترتیب. ولی برای مردم این دیگر جا افتاده و مردم فقط خواننده را دنبال می کنند. البته این مورد در ایران است. در موسیقی غرب، مردم تک تک نوازنده ها و اعضای دیگر را می شناسند.
خب بیش از این وقت ضبط کارهای شما را نگیرم. حرف آخر؟
حرف خاصی ندارم. من همیشه گفتم آرزوی موفقیت دارم برای هر کسی که می خواهد این کار را شروع کند و هر کسی که واقعا کار می کند. فعالان در عرصه موسیقی واقعا باید صداقت داشته باشند، من قبلا از عدم صداقت ضربه خورده ام، دوستانی که می آمدند و با موبایل و با هر چی که می شد ملودی های من را می دزدیدند و کار می کردند، اصلا اسم نمی خواهم ببرم و البته این افراد در نهایت در کارهایشان موفق نمی شوند. اگر در این کار صداقت و علم نباشد نمی توانند موفق شوند. ممنون از شما.
ممنون که وقت خودتان را در اختیار ما گذاشتید.