۱۳۹۹-۵-۶، ۰۷:۰۷ عصر
4 ـ بها دادن به جوانان
جوانان روحیه ویژهای دارند. ستایش خواهی و جلب توجه کردن دو نوع از خواستههای جوانان در زمینه ذهن و عاطفه است(40). بنابراین، بها دادن به جوانان، عامل مهمی در راستای تأمین خواستهها و جذب آنان به مسجد است. البته این به معنای اختیار دادن زیاد و غیر منطقی به جوانان و یا پذیرش هر نوع نظر و سلیقه آنان نیست.
عضویت در هیئت امنا
هیئت امنا، هیئت مدیره مسجد است که همه فعالیتهای مسجد را سمت و سو میدهد. بنابراین، عضویت یکی از جوانان متعهد و مؤمن مسجدی در هیئت امنا به نوعی بها دادن به چوانان است. این اقدام باید سبب ایجاد رقابت سازنده میان جوانان، برای به دست آوردن این پست باشد.
نظر خواهی
شایسته است بزرگ ترها، اعضای هیئت امنا و امام جماعت، برای فعالیتهای گوناگون مسجد، نظر جوانان را جویا شوند و در صورت امکان، پیشنهادهایشان را اجرا کنند. این اقدام سبب خودباوری و احساس شخصیت در جوانان میشود. آنان از اینکه میبینند نظرهایشان در تصمیم گیریهای مسجد اثر دارد، خوشحالند و مسجد را از خود میدانند. در نتیجه، پیوسته در مسجد حاضر خواهند شد.
واگذار کردن فعالیتهای مسجد به جوانان
برخی از کارهای مسجد را میتوان به طور کلی یا جزئی به جوانان واگذار کرد. برای مثال در یک مراسم، برنامه پذیرایی بر عهده جوانان باشد. این اقدام با روحیه پرشور و نشاط جوانان تناسب دارد و سبب ایجاد وارستگی جوانان به مسجد میشود.
5 ـ تبلیغات دینی
امروزه تبلیغات در انتقال، ترویج و حتی ایجاد یک فرهنگ در جامعه، نقش مهمی دارد. با توجه به جنبههای روانی و احساسی تبلیغات و اثرپذیری و روحیات جوان، به نظر میرسد با تبلیغات هوشمندانه دینی، بتوان جوانان را در مسیر دین داری و مسجد ثابت قدم نگاه داشت. در این باره بیان چند نکته لازم است:
الف) در فضاهای آموزشی، همچون دبیرستانها و مدرسهها، زمینه مناسبی برای تبلیغات وجود دارد. نصب پوسترهای رنگی و جذاب در قالب اطلاع رسانی، شیوه تبلیغاتی مناسب به شمار میآید. پخش جزوه و بروشور درباره مسجد در میان دانش آموزان نیز مفید به نظر میرسد.
ب) نصب پلاکاردهای زیبا، درباره فضیلت و آثار مسجد و نماز جماعت در مکانهای حضور جوانان، همچون میدانهای ورزشی، قابل توجه است.
ج) پخش نوار مناجات از مسجد پیش از اذان و نماز و آماده سازی فضا، برای برگزاری نماز نیز از راههای تبلیغات هستند.
6 ـ حضور شخصیتهای موجه و محبوب جوانان در مسجد
انسان در مراحل گوناگون زندگی خویش به الگو نیاز دارد؛ زیرا با افزایش سن و تجربههای ذهنی، تقلید به صورت آگاهانه صورت میگیرد و در حیطه اراده قرار میگیرد در این حال، فرد میکوشد خود را با شخص یا اشخاصی که افرادی قابل قبول هستند همسان کند و نگرشها و ویژگیهای رفتاری و اخلاقی آن فرد یا اشخاص را برای خود سر مشق قرار دهد.(41)
یکی از خواستههای اجتماعی جوانان الگوپذیری است. او در جامعه، خواستار کسانی است که در رفتار و گفتار برای او الگو باشند.(42) . هیئت امنا باید شخصیتهای محبوب جوانان را در سطح شهر شناسایی کرده و آنان را به مسجد دعوت کند تا در جمع نمازگزاران حاضر شوند یا اینکه اگر شخصیت برجسته و توانایی است، مراسم سخنرانی برای او تشکیل دهند.
این کار با مشورت و همکاری خود جوانان امکان پذیر است. برای مثال معلمان و مدیران به مسجد فراخوانده شوند. این کار باید از نظر تبلیغاتی و فرهنگی به خوبی پوشش داده شود. برای مثال با نصب پلاکارت در مقابل در مسجد به مدیر دبیرستان خیر مقدم گفته شود.
به طور کلی دعوت از هنرمندان، ورزشکاران و دیگر شخصیتهای محبوب جوانان، برای حضور در میان نمازگزاران، حرکت مثبتی است که چگونگی آن را موقعیت جغرافیایی مسجد و سطح فرهنگی محل تعیین میکند.
جوانان روحیه ویژهای دارند. ستایش خواهی و جلب توجه کردن دو نوع از خواستههای جوانان در زمینه ذهن و عاطفه است(40). بنابراین، بها دادن به جوانان، عامل مهمی در راستای تأمین خواستهها و جذب آنان به مسجد است. البته این به معنای اختیار دادن زیاد و غیر منطقی به جوانان و یا پذیرش هر نوع نظر و سلیقه آنان نیست.
عضویت در هیئت امنا
هیئت امنا، هیئت مدیره مسجد است که همه فعالیتهای مسجد را سمت و سو میدهد. بنابراین، عضویت یکی از جوانان متعهد و مؤمن مسجدی در هیئت امنا به نوعی بها دادن به چوانان است. این اقدام باید سبب ایجاد رقابت سازنده میان جوانان، برای به دست آوردن این پست باشد.
نظر خواهی
شایسته است بزرگ ترها، اعضای هیئت امنا و امام جماعت، برای فعالیتهای گوناگون مسجد، نظر جوانان را جویا شوند و در صورت امکان، پیشنهادهایشان را اجرا کنند. این اقدام سبب خودباوری و احساس شخصیت در جوانان میشود. آنان از اینکه میبینند نظرهایشان در تصمیم گیریهای مسجد اثر دارد، خوشحالند و مسجد را از خود میدانند. در نتیجه، پیوسته در مسجد حاضر خواهند شد.
واگذار کردن فعالیتهای مسجد به جوانان
برخی از کارهای مسجد را میتوان به طور کلی یا جزئی به جوانان واگذار کرد. برای مثال در یک مراسم، برنامه پذیرایی بر عهده جوانان باشد. این اقدام با روحیه پرشور و نشاط جوانان تناسب دارد و سبب ایجاد وارستگی جوانان به مسجد میشود.
5 ـ تبلیغات دینی
امروزه تبلیغات در انتقال، ترویج و حتی ایجاد یک فرهنگ در جامعه، نقش مهمی دارد. با توجه به جنبههای روانی و احساسی تبلیغات و اثرپذیری و روحیات جوان، به نظر میرسد با تبلیغات هوشمندانه دینی، بتوان جوانان را در مسیر دین داری و مسجد ثابت قدم نگاه داشت. در این باره بیان چند نکته لازم است:
الف) در فضاهای آموزشی، همچون دبیرستانها و مدرسهها، زمینه مناسبی برای تبلیغات وجود دارد. نصب پوسترهای رنگی و جذاب در قالب اطلاع رسانی، شیوه تبلیغاتی مناسب به شمار میآید. پخش جزوه و بروشور درباره مسجد در میان دانش آموزان نیز مفید به نظر میرسد.
ب) نصب پلاکاردهای زیبا، درباره فضیلت و آثار مسجد و نماز جماعت در مکانهای حضور جوانان، همچون میدانهای ورزشی، قابل توجه است.
ج) پخش نوار مناجات از مسجد پیش از اذان و نماز و آماده سازی فضا، برای برگزاری نماز نیز از راههای تبلیغات هستند.
6 ـ حضور شخصیتهای موجه و محبوب جوانان در مسجد
انسان در مراحل گوناگون زندگی خویش به الگو نیاز دارد؛ زیرا با افزایش سن و تجربههای ذهنی، تقلید به صورت آگاهانه صورت میگیرد و در حیطه اراده قرار میگیرد در این حال، فرد میکوشد خود را با شخص یا اشخاصی که افرادی قابل قبول هستند همسان کند و نگرشها و ویژگیهای رفتاری و اخلاقی آن فرد یا اشخاص را برای خود سر مشق قرار دهد.(41)
یکی از خواستههای اجتماعی جوانان الگوپذیری است. او در جامعه، خواستار کسانی است که در رفتار و گفتار برای او الگو باشند.(42) . هیئت امنا باید شخصیتهای محبوب جوانان را در سطح شهر شناسایی کرده و آنان را به مسجد دعوت کند تا در جمع نمازگزاران حاضر شوند یا اینکه اگر شخصیت برجسته و توانایی است، مراسم سخنرانی برای او تشکیل دهند.
این کار با مشورت و همکاری خود جوانان امکان پذیر است. برای مثال معلمان و مدیران به مسجد فراخوانده شوند. این کار باید از نظر تبلیغاتی و فرهنگی به خوبی پوشش داده شود. برای مثال با نصب پلاکارت در مقابل در مسجد به مدیر دبیرستان خیر مقدم گفته شود.
به طور کلی دعوت از هنرمندان، ورزشکاران و دیگر شخصیتهای محبوب جوانان، برای حضور در میان نمازگزاران، حرکت مثبتی است که چگونگی آن را موقعیت جغرافیایی مسجد و سطح فرهنگی محل تعیین میکند.