قرارگاه سایبری عطاملک
  • رادیو عشق
  • مشاوره خانواده
  • طراحی لوگو
  • عضویت طلایی
    • ورود
    • ثبت نام
    ورود
    نام کاربری:
    گذرواژه‌: گذرواژه‌تان را فراموش کرده‌اید؟
     
    یا توسط حساب کاربریتان در شبکه های اجتماعی وارد شود
  • ورود
  • ثبت نام
ورود
نام کاربری:
گذرواژه‌: گذرواژه‌تان را فراموش کرده‌اید؟
 
یا توسط حساب کاربریتان در شبکه های اجتماعی وارد شود
توسط حساب کاربریتان در شبکه های اجتماعی متصل شوید

قرارگاه سایبری عطاملک › حیات طیبه › سمت خدا › مهدویت و آخرالزمان v
« قبلی 1 … 7 8 9 10 11 … 14 بعدی »
› مصر در آخرالزمان

آخرین مطالب ارسالی
آمار انجمن
آخرين ارسال ها
موضوع نويسنده آخرين ارسال کننده انجمن
  رونالدو و تاثیر میلیونی آن بر روی پیج النصر samira99 samira99 سواد رسانه ای و جنگ نرم
  [عشق و ازدواج]  آشنایی Fatemeh pi ملایجردی مشاوره خانواده و ازدواج
  [ مشاوره فردی]  ] اشتباه بزرگی کردم خیلی پشی... GolMah ملایجردی مشاوره خانواده و ازدواج
  [ مشاوره فردی]  ] مشاوره میخواستم درباره موض... هانا عطیمی ADMIN مشاوره خانواده و ازدواج
  طرز تهیه پیتزا پپرونی Mina1382 noorafshan بانوی ایرانی
  [تولید انجمن]  مشاوره ویژه کاربران طلایی ADMIN ADMIN مشاوره خانواده و ازدواج
  طراحی گرافیکی ویژه کاربران طلایی ADMIN ADMIN تولیدات حوزه چاپ و گراف...
برترین امتیاز گیرندگان
ADMIN 25901
رمان 6198
~~sara~~ 2495
مشاورانه 2481
*Ertebat* 1299
sarah 1283
محمدی پور 1159
abasaleh 1012
برترين ارسال کنندگان
ADMIN 9436
رمان 1571
kabootar 1216
مشاورانه 751
~~sara~~ 563
narges 414
sarah 274
mohamadi1392 246

فروش دامنه bloger.app | مشاوره خانواده در واتساپ | دانلود سخنرانی‌های رائفی پور | کتاب صوتی لهوف | نذر فرهنگی |
Your browser does not support the audio element.

امتیاز موضوع:
امتیاز موضوع:
  • 44 رأی - میانگین امتیازات: 2.64
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حالت‌های نمایش موضوع

مصر در آخرالزمان

متین
مهمان
امتیاز: 0
 
سپاس ها
سپاس شده بار در ارسال
#1
fjump  ۱۳۹۱-۱۰-۵، ۰۲:۰۶ عصر
مصر در آخرالزمان
در آغاز سخن و پیش از بیان هر مطلبی، شایسته است دو نکته را یادآور شویم:‏
اوّل: ممکن است بعضی از روایاتی که در مبحث «مصر در آخرالزمان» آورده ایم، با حوادث گذشتۀ این سرزمین مرتبط بوده یا ‏ساخته و پرداختۀ ذهن راویان و جاعلان حدیث باشد. بنا بر این باید از تطبیقات شتابزده و نادرست پرهیز کرده و صبر کنیم و ببینیم که ‏کدامین از احادیث یادشده در این مقاله، در آخرالزمان تحقّق می یابد. ‏
دوم: در بارۀ منشأ پیدایش شورشهای مردمی در کشورهای عربی، که از ژانویۀ 2011 برابر صفر 1432 به این سو، از تونس آغاز و ‏به مصر و چند کشور دیگر عربی نیز کشیده شده اند، گروه زیادی از صاحب نظران، با توجّه به وضعیّت کنونی جهان، به ویژه ‏خاورمیانه و شمال افریقا، و با استناد به روایات اسلامی، معتقدند، پدیدارشدن شورشهای مردمی در کشورهای عربی برخاسته از فقر ‏توده های مردم، بیداری اسلامی و تأثیرپذیری ملّتهای مسلمان عرب از انقلاب ایران، نفرت آنان از دولتهای غربی به خاطر حمایت از ‏اسرائیل و حاکمان خودکامۀ عرب و لشکرکشی این دولتها به عراق و افغانستان و ضعف مدیرِیّت امریکا و اروپا در ادارۀ امور جهان ‏است. برخی از کارشناسان نیز، پیدایش شورشهای مردمی در کشورهای عربی را برآیند اجرای طرح از پیش تعیین شدۀ امریکا برای ‏اصلاح ساختار حکومتهای فرسوده و خودکامۀ کشورهای عربی و غیر عربی با هدف تثبیت جایگاه اسرائیل و ایجاد خاورمیانۀ جدید می ‏دانند که از شمال افریقا آغاز شده و تا پاکستان امتداد می یابد و بیشتر اعراب و مسلمانان جهان در این منطقه سکونت دارند؛ چنان که ‏جیمز ویلسی، رئیس اسبق سازمان سیا، در اواخر نوامبر 2002، حدود چهار ماه قبل از حمله به عراق، اعلام کرد: امریکا طرح تغییر ‏نظام همۀ کشورهای عربی را پیاده خواهد کرد و بعد از دگرگونی نظام عراق، نوبت عربستان و مصر خواهد بود. وی حاکمان ‏کشورهای عربی را شدیداً مورد انتقاد و حمله قرار داد و گفت: بعد از سرنگونی صدّام، نوبت سرنگونی مبارک است و بعد از ‏مبارک، نوبت عربستان خواهد رسید(1).‏
در هر حال، شورشهای مردمی پدیدارشده در کشورهای عربی، به ویژه مصر، می توانند زمینه ساز حوادث بزرگتری شوند که در ‏زمانی نزدیک به قیام امام مهدی(علیه السلام)، در خاورمیانه و شمال افریقا، به ویژه مصر وشام، رخ خواهند داد.‏

مصر به خاطر همسایه بودن با فلسطین و اسرائیل و قرارگرفتنش میان دریای مدیترانه و دریای سرخ از موقعیّتی راهبردی برخوردار ‏است، و بنا بر روایات اسلامی، از جمله کشورهایی است که کمی پیش از ظهور امام مهدی(علیه السلام) و در سال ظهور دستخوش ‏حوادث مهمّی می شوند، و برای مردم این سرزمین سرنوشت دهشتباری رقم خواهد خورد.‏
امام علی(علیه‏السّلام)، در بیان پاره ای از حوادث آخرالزمان، در بارۀ مصر چنین می فرماید: ... دروغ در مصر رواج می یابد، و ‏میان اهل آنجا سختی و فرار روی خواهد داد...(2). شاید بتوان گفت، منظور امام علی(علیه السلام) از رواج دروغ در مصر، ‏دروغگویی بسیار زمامداران نیرنگباز این کشور است که در ظاهر، خود را دوستدار مسلمانان و اعراب نشان می دهند و در عمل، در ‏مسیر خواسته های اسرائیل و امریکا گام می نهند. نیز می تواند سخن امام علی(علیه السلام) به وعده های دروغی که حاکمان مصر، ‏در ارتباط با بهبود وضعیّت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشور به مردم می دهند، اشاره داشته باشد.‏

ابی زمعه و عبدالله بن عمرو و ابوذر گفته اند: بی گمان، امنیّت از مصر بیرون می رود. خارجه گفت: پس، هنگامی که امنیّت از ‏دست می رود، رهبر فراهم آورنده ای نخواهد بود؟ گفت: نه، بلکه بندهایش (نظامش) گسیخته می شود...(3).‏
کعب الأحبار نیز از فروپاشی نظام سیاسی اجتماعی مصر خبر داده است: بی گمان، نزدیک است که عراق همانند مالیده شدن پوستِ ‏دبّاغی شده مالیده شود، و شام چون جدا شدن مو شاخه شاخه گردد و مصر مانند سرگین شتر پاشیده شود. در این هنگام، امر (ظهور) ‏فرا می رسد(4).‏
بر اساس احادیث اسلامی، در آستانۀ ظهور امام مهدی(علیه السلام) و در پیِ بروز دگرگونیهای مهم در خاورمیانه، به ویژه سرزمین ‏مصر و شام، ابتدا رومیها و سپس اهل مغرب یا بربرها(5) با پرچمهای زرد وارد سرزمین مصر و شام می شوند.‏
به نظر می رسد، مراد از رومیها، نیروهای غربی وابسته به دولتهای اروپایی و امریکایی و عضو ارتش ناتو می باشد، و مقصود از ‏اهل مغرب، نیروهایی اند که از کشورهای شمال غربی افریقا، وارد مصر می شوند، و هرچند، دو گروه یادشده هم پیمان نیستند، هر ‏دو با هدفی مشترک و برای تقویت دوستانشان یا سرکوبی نیروهای شورشی در سرزمین مصر و شام، وارد این مناطق می شوند. طبق ‏برخی روایات اسلامی، ورود نیروهای رومی به مصر، در پیِ فرار یکی از حاکمان مصر به روم و کمک گرفتن وی از رومیها بر ‏ضدّ مردم مسلمان این کشور رخ می دهد. ابوذر گفته است: شنیدم رسول خدا(صلّی الله علیه وآله) می فرمود: به زودی مردی اَخنَس ‏از بنی امیّه در مصر به حکومت می رسد که بر حکومتش چیره می شوند یا از او گرفته می شود. پس، به روم فرار می کند و ‏رومیها را به سوی مسلمانان می آورد، و این، نخستین درگیریهای خونین است(6). گفتنی است، در زبان عرب «اخنس» به مردی گفته ‏می شود که دارای بینی فروهشته و نوک برجسته باشد. کعب الأحبار از بندۀ عبدالله بن عمرو و او از عبدالله بن عمرو شنید که می ‏گفت: هر گاه دیدی یا شنیدی که مردی از فرزندان زورگویان در مصر که برای او حکومتی است، بر حکومتش چیره شوند و سپس به ‏روم فرار کند، این، نخستین درگیریهای خونین است. رومیها را به سوی اهل اسلام می آورد. گفته شد به او: چنان که خبر داده شده به ‏ما، بی گمان اهل مصر که برادرانمان هستند، به زودی اسیر می شوند، آیا این خبر درست است؟! گفت: بله. هر گاه دیدی اهل مصر ‏رهبری را که در میان ایشان است، کشتند، خارج شو اگر توانستی و نزدیک قصر نشو. زیرا بی گمان، بر ایشان (مصریها) اسارت ‏فرود می آید(7).‏
ممکن است، مراد از رهبر و حاکمی که پیش از قیام امام مهدی(علیه‏السّلام)، در مصر کشته می شود، آخرین حاکم این کشور پیش از ‏قیام ابقع مصری باشد، و احتمال دارد مقصود، ابقع مصری باشد که در پیِ تهاجم سفیانی به این سرزمین، کشته می شود. شیخ مفید، از ‏اخبار مرتبط با نشانه‏های پیش از قیام قائم(علیه‏السّلام)، چنین دریافته است: ... کشتن اهل مصر فرمانروایشان را...(8).‏
ابن حَجَر نیز، با بهره گیری از احادیث اسلامی، گفته است: پیش از او (مهدی) فرمانروای شام و حاکم مصر کشته می شوند...(9).‏

بر اساس روایات اسلامی، پرچم نیروهای اهل مغرب زردرنگ و زمامدارشان مردی لنگ از بنی امیّه و قبیلۀ کِندَه به اسم عبدالله ‏عبدالرحمان یا عبدالرحمان است. عقبة بن عامر جهنی گفته است: هر گاه اهل مغرب خروج کردند، رومیها با مغربیها درگیر می ‏شوند(10). پس در آن هنگام اسکندریّه، مصر و ساحل شام خراب می شود(11).‏
نجیب بن سری گفته است: خروج می کند عبدالرحمان با اهل مغرب، در حالی که پیشتر رومیها بر اسکندریّه چیره شده اند. پس ایشان ‏‏(رومیها) در آنجا (اسکندریّه) هستند و اهل مغرب با ایشان (رومیها) کارزار می کنند و شکستشان می دهند و از آنجا دورشان می ‏سازند(12). کعب الأحبار گفته است هر گاه بربرها شوریدند، پس در مصر فرود آمدند، میان ایشان دو درگیری خواهد بود: درگیری ‏ای در در مصر و درگیری ای در فلسطین...(13). نیز از کعب روایت شده است: نشانۀ خروج مهدی پرچمهایی اند که از مغرب ‏روی می آورند و بر آنها مردی لنگ از کنده است(14).‏
در روایتی دیگر از کعب می خوانیم: هر گاه مغربیها بر مصر چیره شدند، در آن روز برای اهل شام دل زمین از روی آن خوبتر ‏خواهد بود... و زمامدار مغرب مردی لنگ از کنده است(15).‏
تبیع گفته است: هر گاه پرچمهای زرد وارد مصر و بر آنجا چیره شدند و بر منبرش نشستند، اهل شام باید سوراخهایی در زمین ‏بکنند. زیرا بی گمان، این [حادثه] بلاست(16).‏

حسان یا غیر او گفته است: هر گاه پرچمهای زرد به مصر رسیدند، فرار کن در زمین تا آنجا که می توانی فرارکردنی. پس هر گاه ‏شنیدی ایشان در شام فرود آمدند، یعنی میانۀ شام (دمشق)، اگر توانستی نردبانی در آسمان یا سوراخی در زمین بیابی، انجام بده(17).‏
کعب گفته است: هر گاه دیدی پرچمهای زرد در اسکندریّه و سپس در میانۀ شام (دمشق) فرود آمدند، در آن هنگام آبادی ای از ‏آبادیهای دمشق که به آن حَرَستا گفته می شود، فرو می رود(18).‏
حذیفۀ یمانی، در بارۀ پیامدهای اسفبار ورود اهل مغرب به مصر، از رسول خدا(صلّی الله علیه وآله) نقل کرده است:‏
‏.. و در سال فلان و فلان خروج اهل مغرب و فرود ایشان در مصر خواهد بود، و این، هنگامی است که سپاه اهل مغرب امیر اهل ‏مصر را بکشند. پس وای بر مصر؛ چه می بینند اهل آنجا از خواری بسیار و کشتار فراگیر و گرسنگی شدید!(19).‏
در حدیثی دیگر از حذیفه در این باره چنین می خوانیم: هر گاه اهل مغرب وارد سرزمین مصر و در آنجا فلان و فلان مدّت ماندگار ‏شدند، اهل آنجا کشته و اسیر می شوند. پس در آن روز زنان نوحه گر به پا می خیزند؛ پس زن گریه کننده ای می گرید بر تجاوز به ‏نوامیسش و زن گریه کننده ای می گرید بر خواریش در پیِ عزّتش و زن گریه کننده ای می گرید بر کشته شدن فرزندانش و زن گریه ‏کننده ای می گرید بر کشته شدن مردانش و زن گریه کننده ای می گرید در اشتیاق رفتن به سوی قبرهایش(20).
‏
در برخی احادیث اسلامی آمده است، پیش از چیره شدن حاکم مغرب بر مصر، نامه ای از عبدالله، یکی از حاکمان بنی عبّاس در ‏مشرق زمین، در مصر یا شام خوانده می شود، و در پیِ آن، نامه ای از زمامدار مغرب خوانده می شود، و این، آغاز نابودی حکومت ‏بنی عبّاس است.‏
به نظر نگارنده، روایاتی که در آنها به خوانده شدن نامه ای از حاکمی به نام عبدالله از تبار بنی عبّاس در مصر یا شام اشاره شده است، ‏اگر ساختۀ دانشمندان طرفدار بنی امیّه نباشند، می توانند مرتبط با حوادث مصر در دوران بنی عبّاس قدیم باشند که بر تمام سرزمینهای ‏اسلامی، از جمله مصر و شام، حاکم بودند؛ و چنان که دانشمند بزرگ شیعی، محمّدباقر مجلسی، نیز یادآور شده است(21)، مراد از ‏‏«عبدالله»، در این گونه احادیث، عبدالله مستعصم آخرین حاکم از بنی عبّاس قدیم می باشد.‏
ابو قبیل می گوید: هر گاه خوانده شد نامه ای از عبدالله عبدالله امیرالمؤمنین بر منبر مصر، درنگ نمی کند مگر اندکی تا آنکه خوانده ‏شود از عبدالله عبدالرحمن امیرالمؤمنین، و او زمامدار مغرب و بدترین کسی می باشد که حکمرانی کرده است(22).‏
عتبة بن تمیم تنوخی می گوید: حکومت برای بنی عبّاس خواهد بود تا آنکه به شما برسد نامه ای که در مصر خوانده می شود از عبدالله ‏عبدالله ‏امیرالمؤمنین، پس هر گاه چنان شد، همان آغاز نابودی حکومت ایشان (بنی عبّاس) و پایان دورۀ آنان است(23).‏
بر اساس روایات اسلامی، در سال ظهور امام مهدی(علیه السلام)، در پیِ بروز اختلاف میان زمامداران بنی عبّاس و هوادارانشان در ‏مشرق زمین، مردی ابقع (گندمگون)، کوتاه قد و زورگو در مصر به قدرت می رسد. به نظر می آید ابقع حاکمی وابسته به دولتهای ‏غربی و مخالف فلسطینیهاست که نیروهایش را به شام می آورد و ابتدا با اصهب (گلگون) و سپس با سفیانی که هوادار سرسخت ‏فلسطینیها و مخالف دولتهای غربی است، درگیر می شود. وی سرانجام از سفیانی شکست می خورد و کشته می شود.‏
ابن حمّاد می گوید: حدیث گفت برای ما سعید ابو عثمان، از جابر، از ابی جعفر- امام باقر(علیه السلام)- که فرمود:‏

هر گاه [بنی عبّاس] اختلاف کلمه پیدا کردند و گیسوی سختی آور طلوع کرد، درنگ نمی کنند جز زمانی کوتاه تا آنکه ابقع در ‏مصرآشکار شود. مردم را می کشند تا آنکه به ارم (دمشق) برسند. سپس زشترو بر او (ابقع) می شورد. در نتیجه، میان آن دو ‏درگیری خونین بزرگی خواهد بود. آن گاه، سفیانی نفرین شده پدیدار می شود و بر همۀ آن دو چیره می گردد...(24).‏
گفتنی است، بر مبنای این روایت و دیگر روایات اسلامی، پس از بروز اختلاف میان دو گروه قدرتمند از زمامداران بنی عبّاس و ‏پدیدارشدن ستاره ای دنباله دار در ماه صفر سال ظهور امام مهدی(علیه السلام) در مشرق زمین، مدّت زمان کوتاهی از حکومت آنان ‏سپری می شود تا آنکه ابقع در مصر آشکار گردد.‏
نیز شایستۀ یادآوری است، با توجّه به آنکه در احادیث اسلامی، وصف «زشترو» (المُشَوَّه) در بارۀ سفیانی دوم به کار رفته است، و ‏نخستین کسی که در شام با ابقع درگیر می شود اصهب (گلگون) می باشد، بی تردید باید گفت، در متن این حدیث، واژۀ «زشترو» به ‏اشتباه در جای «اصهب» قرار گرفته است.‏
امام علی(علیه السلام) فرمود: هر گاه صاحبان پرچمهای سیاه اختلاف پیدا کردند، آبادی ای از آبادیهای ارم (دمشق) فرو می رود و ‏طرف غربی مسجد آنجا فرو می ریزد. سپس در شام سه پرچم خروج می کنند: اصهب، ابقع و سفیانی. پس سفیانی از شام و ابقع از ‏مصر برمی شورند و سفیانی بر ایشان (اصهب، ابقع و صاحبان پرچمهای سیاه) پیروز می شود(25).‏
در این حدیث، مراد از « صاحبان پرچمهای سیاه»، همان پرچمهای سیاه اوّل یا بنی عبّاسی اند که در آخرالزمان به حکومت می رسند. ‏از روایات اسلامی چنین بر می آید که ابقع مصری شخصی زورگو و کوتاه قد است. ذی قَریات گفته است:‏
مردم در صفر اختلاف می کنند و به چهار نفر می گرایند؛مردی در مکّه: پناهنده، و دو مرد در شام: یکی از آن دو سفیانی و دیگری ‏از فرزندان حَکَم که کبودچشم و گلگون است و مردی از اهل مصر که زورگوست؛ پس اینها چهارتایند. پس خشمگین می شود مردی ‏از کِندَه و می شورد به سوی کسانی که در شام اند و سپاه را به مصر می آورد، در نتیجه آن جبّار کشته می شود و مصر چون پشکل ‏شتر می پاشد. سپس لشکر می کشد به سوی کسی که در مکّه است(26).‏
گفتنی است، مراد از «پناهنده»، امام مهدی(علیه السلام) است که به کعبه پناه می برد، و به نظر می رسد، مقصود از « مردی از ‏کِندَه»، سفیانی یا امیر سپاهش باشد. البتّه با توجّه به آنکه سفیانی داییهایش از قبیلۀ کلب می باشند، و فرماندۀ لشکرش نیز از همین قبیله ‏است، نه از قبیلۀ کنده، می توان گفت در متن این حدیث، واژۀ «کنده» به اشتباه جای «کلب» قرار گرفته است.‏
در روایت مشابه دیگری از ذی قریات می خوانیم: پس اختلاف می کنند مردم بر چهار نفر؛ دو مرد در شام: مردی از آل حَکَم که ‏کبودچشم و گلگون است و مردی از مصر که کوتاه قد و زورگوست و سفیانی و پناهندۀ به مکّه. پس اینها چهار نفرند(27).‏
عمّار یاسر گفته است:نشانۀ ]ظهور[ مهدی است هر گاه .... زمین، در غرب مسجد دمشق، فرو ‏رود و سه نفر در شام خروج کرده، ‏اهل مغرب به مصر هجوم ‏آورند؛ و این، نشانۀ ]خروج[ سفیانی است(28). در این روایت، مراد از سه نفری که در شام خروج می ‏کنند، اصهب، ابقع و سفیانی است.‏
امام صادق(علیه السلام) فرمود: پیش از سفیانی، مصری ای و یمانی ای شورش می کنند(29). در این حدیث، مراد از «مصری ‏ای»، همان «ابقع» (گندمگون)، و مقصود از «یمانی ای»، همان «قحطانی» می باشد که پیش از قیام یمانی موعود، برمی شورد.‏
امام علی(علیه السلام) ، در بیان نشانه های ظهور، چنین می فرماید:... هر گاه بصره ویران شود و سرکردۀ فرماندهان در مصر به پا ‏خیزد...(30). به نظر می رسد، مقصود از «سرکردۀ فرماندهان»، همان ابقع مصری است. جابر از ابی جعفر- امام باقر(علیه ‏السلام)- روایت کرده است: هر گاه آشکار شد [اصهب و] ابقع با گروهی درشت هیکل،
پس میان ایشان نبرد خونین بزرگی خواهد بود. سپس اخوَصِ (چشم گودافتاده) سفیانیِ نفرین شده، ظاهر می گردد.‏
پس با همۀ آن دو کارزار می کند و بر همۀ آن دو چیره می شود..(31). ارطات گفته است: ... پس هر گاه یاری دهندگان ابقع از ‏مصر روی آورند، سفیانی با سپاهش بر ایشان پیروز می گردد...(32).از کعب روایت شده است: هر گاه مردی بر شام و دیگری بر ‏مصر چیره شد، پس شامی و مصری با یکدیگر درگیر شدند و اهل شام قبیله هایی از مصر را اسیر کردند...(33).در این حدیث، مراد ‏از «شامی»، سفیانی و مقصود از «مصری»، ابقع می باشد. محمّد بن حنفیّه گفته است: هر گاه سفیانی بر ابقع چیره شد، وارد مصر ‏می شود. پس، ویرانی مصر در آن هنگام خواهد بود(34).‏

بر اساس سخنی از رسول خدا(صلّی الله علیه وآله)، خرابی مصر در پیِ ویرانی بصره خواهد بود:‏
بی گمان، مصر از ویرانی در امان است تا آنکه بصره خراب شود(35). در روایات اسلامی آمده است که بصره در آخرالزمان بر اثر ‏غرق شدن در آب ویران می شود.‏
حذیفۀ یمانی، در بارۀ پیامدهای اسفبار ورود سفیانی به مصر، چنین می گوید: هر گاه سفیانی وارد سرزمین مصر شد، چهار ماه در ‏آنجا ماندگار می شود.اهل آنجا کشته و اسیر می شوند. پس در آن روز زنان نوحه گر به پا می خیزند؛ زن گریه کننده ای می گرید بر ‏تجاوز به نوامیسش و زن گریه کننده ای می گرید بر کشته شدن فرزندانش و زن گریه کننده ای می گرید بر خواریش در پیِ عزّتش و ‏زن گریه کننده ای می گرید در اشتیاق رفتن به سوی قبرهایش(36).‏
بر اساس روایات اسلامی، لشکرکشی سفیانی به سوی مکّه، برای دستگیرکردن امام مهدی(علیه السلام)، در زمانی خواهد بود که ‏سفیانی بر مصر چیره و ابقع کشته شده باشد؛ چنان که ذی قریات گفته است: هر گاه سفیانی به کسی که در مصر است رسید، لشکری ‏را به سوی کسی که در مکّه است می فرستد(37).‏
در حدیثی از امام علی(علیه‏السّلام)، از استیلای قبطیان بر اطراف مصر سخن به میان آمده است که به نظر می رسد این حادثه، در پیِ ‏بروز هرج و مرج در این کشور و ورود نیروهای رومی مسیحی به مصر رخ دهد:‏
‏... چیره شدن قبطیها بر اطراف مصر...(38).‏
گفتنی است، قبطی نام مردمی از تیرۀ آفریقایی- آسیایی است که بومی مصرند و بازماندگانشان امروزه گروه کوچکی از قبطیها هستند ‏که پیرو آیین مسیحیّت اند(39).‏
نیز شایستۀ یادآوری است، همزمان با برگزاری همه پرسی در کشور آفریقایی سودان (9 ژانویه 2011)، که در اثر آن احتمال تجزیه ‏این کشور اسلامی به دو کشور اسلامی و مسیحی وجود دارد، قبطیهای مصر، دیگر کشور اسلامی شمال آفریقا، نیز خواستار تشکیل ‏دولتی قبطی و جدا از دولت مرکزی مصر شدند. رهبران قبطیهای مصر، همواره به حمایت از رژیم اشغالگر قدس می پردازند، و در ‏مقابل اسرائیل نیز از نفوذش در مصر برای حمایت از این گروه استفاده می کند(40).‏
از جمله حوادث مهمّی که پیش از قیام امام مهدی(علیه السلام) در مصر رخ می دهد، خشکیدن رود نیل است.‏

حذیفه از رسول خدا(صلّی الله علیه وآله) نقل کرده است:بی گمان، ... خرابی مصر از خشکیدن نیل خواهد بود...(41).‏
حمّاد بن عثمان از امام صادق(علیه السلام) می پرسد: آیا برای خروجش (قائم آل محمّد علیهم السلام) نشانه ای است؟ فرمود:‏
بله. ... فتنه ای که بلا را به اهل مصر می رساند(42) و قطع شدن نیل...(43).‏
گفتنی است، با توجّه به آنکه تمام زمینهای کشاورزی و حاصل خیز مصر در دلتای نیل قرار گرفته اند، تمدّن و آبادانی مصر و مرگ ‏و زندگی مصریها پیوستگی عمیقی با رود نیل دارد، و بی تردید، خشک شدن یا کم آبی آن بر اثر خشکسالی یا ایجاد سد در حوزۀ ‏بالادستی رود نیل، آسیبهای جدّی به این سرزمین و مردم آنجا وارد می سازد(44).‏

نیز شایستۀ یادآوری است، تقسیم آب رود نیل میان کشورهای حوزۀ این رودخانه یک موضوع قدیمی و ریشه دار است، امّا نقش رژیم ‏صهیونیستی در این میان قابل تأمّل است. اسرائیل تلاش می کند با تقویت مناسبات خود با کشورهایی که از لحاظ تقسیم آب رود نیل با ‏مصر رابطۀ خوبی ندارند، از آن به عنوان اهرم فشاری برای پیشبرد اهداف خود در منطقه استفاده کند.‏
‏ رود نیل با 6688 کیلومتر طول، شاهرگ حیاتی مصر محسوب می شود و بیش از 80 درسد آب شرب و کشاورزی را تأمین می کند ‏و 90 درسد جمعیّت مصر نیز در حاشیۀ حاصل خیز آن زندگی می کنند. به هر حال، مصر که در پایین دست نیل قرار دارد، به همراه ‏سودان بیشترین مصرف کنندۀ آب این رود به حساب می آید. بنا بر این، کشورهای بالادست، در اعتراض به این امر، اخیراً اقدام به ‏امضای توافقنامه ای در مورد تقسیم آب کردند که به شدّت مورد اعتراض قاهره و خارطوم قرار گرفته است.‏
اقدام اخیر چهار کشور آفریقایی (تانزانیا، رواندا، اوگاندا و اتیوپی) حوزۀ بالادست نیل برای تقسیم آب این رود، دولتمردان مصری و ‏مردم این کشور را که در پایین دست آن قرار دارند، با نگرانیهای جدّی مواجه کرده است.‏
‏ سودان و مصر به دلایل تاریخی و مصرف بیشتر، احساس مالکیّت بر رود نیل می کنند و با موافقتنامه هایی از این دست مخالفت کرده ‏و آن را بی اعتبار می دانند.از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی که به این امر واقف است، با استفاده از روابط خود با اتیوپی، از آن ‏کشور به عنوان اهرمی برای وارد کردن فشار به مصر برای پیشبرد سیاستهای خود استفاده می کند.از طرفی، به لحاظ اینکه 86 درسد ‏آب نیل، که از خاک مصر عبور می کند، از اتیوپی سرازیر می شود، لذا رژیم صهیونیستی برای اعمال فشار بر مصر، به طور ‏مخفیانه به اتیوپی (که در مورد آبهای نیل با مصر اختلاف دارد) وعده داده بود که آن کشور را در احداث تعدادی سد، بر روی یکی ‏از شاخه های اصلی نیل یاری کند که این اقدام آغاز حرکتی برای گسترش زمینه های همکاری اتیوپی و رژیم صهیونیستی بود.(45)‏
‏1. جوان، ش 1067، 3/9/1381هـ.ش، ص 3.‏
‏. إلزام الناصب، ج 2، ص 183،خطبۀ بیان 2.‏

‏. الفتن، ص 200، جزء 4، ح 813 (در متن عربی این حدیث، مندرج در نسخه های چاپی موجود از کتاب الفتن، اشکالی وجود داشت ‏که آن را با توجّه به متن حدیث، مندرج در کتاب «عصر الظهور»، بر گرفته از نسخه ای خطّی از کتاب الفتن، اصلاح و ترجمه ‏کردیم).. 8. الإرشاد، ج 2، ص 326. الفتن، ص 198، جزء 4، ح 806. 5. کیهان، ش 1966919، 24/3/1389 هـ.ش، ص ‏‏12.سید سلیمان مدنی تنکابنی ارسال توسط :متین
پاسخ
پاسخ
 سپاس شده توسط
« قدیمی‌تر | جدیدتر »


موضوعات مرتبط با این موضوع…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  3 ندای آسمانی در آخرالزمان که امام رضا خبر دادند ADMIN 2 699 ۱۴۰۰-۴-۴، ۰۸:۱۵ صبح
آخرین ارسال: ADMIN
  اوضاع دین در آخرالزمان ADMIN 2 2,031 ۱۳۹۷-۵-۳۰، ۰۹:۰۷ صبح
آخرین ارسال: hirad92
  ثبت نام در سپاه آخرالزمان ! ADMIN 0 1,807 ۱۳۹۳-۱۲-۲۵، ۰۷:۲۶ صبح
آخرین ارسال: ADMIN
Bug یکصدوهشت؛ فتنه ؛وعلامت؛در آخرالزمان؛ متین 2 1,826 ۱۳۹۲-۸-۲۶، ۰۷:۵۵ عصر
آخرین ارسال: man man
  آخرالزمان و نهیلیزم و ... hadigm 1 2,378 ۱۳۹۲-۶-۱۳، ۰۷:۰۱ عصر
آخرین ارسال: ADMIN
  اصهب کیست؟ و چه نقش درٰ مصرٰ آخرالزمان دارد؟ متین 0 1,838 ۱۳۹۲-۵-۲۷، ۱۲:۰۶ صبح
آخرین ارسال: متین
  چگونه از فتنه های آخرالزمان در امان باشیم؟ ADMIN 0 1,592 ۱۳۹۲-۱-۲۰، ۰۳:۳۰ عصر
آخرین ارسال: ADMIN
  حکومتها در آخرالزمان متین 0 1,275 ۱۳۹۱-۸-۱۵، ۱۱:۲۵ صبح
آخرین ارسال: متین

  • مشاهده‌ی نسخه‌ی قابل چاپ


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
  • صفحه‌ی تماس
  • بازگشت به بالا
  • بایگانی
  • امتیازات کاربران
قدرت گرفته ازMyBB و پارسی شده توسط MyBBIran.com
طراحی شده توسط Rooloo | ترجمه و طراحی مجدد توسط ParsanIT.ir

برو بالا
حالت خطی
حالت موضوعی