۱۳۹۰-۳-۲۶، ۰۸:۴۴ عصر
موسيقي مقامي (موغامي) يادگار جلوههاي زيبايي از فرهنگ ديرينه مشرق زمين است ،كه از تحريف و دگرگوني اعصار مصون مانده . نغماتي در موسيقي”موغامي“ پيدا ميشود كه به عهد باستان برميگردد. مجتبي قيطاني ،محقق حوزهي موسيقي سنتي خراسان با بيان مطلب فوق گفت: در كتاب لغت موسيقي نوشته” افراسياب بيگ لي” كلمهي مقام كه به صورت موغام يا مغام هم نوشته ميشود، به عنوان مجموعهي صداها و پردههاي مختلف كه بر اساس يك كوك واحد و در محور آن ميگردند، تعريف شده و از آن به عنوان بالاترين مرحلهي خلاقيت در تركيب ساز و آواز ياد شده است. وي ادامه داد: آنچه مد نظر هنرمندان و مردم اين منطقه است ،”موغام“ ميباشد كه در باور مردم خرسان از شان و منزلت بالايي برخورداراست و به ديده تقدس به آن مينگرند و به مصداق هنر عامه، آفريننده مشخصي ندارد و تمام افراد جامعه در شكلگيري و نقل روايت آن سهم دارند. قيطاقي دربارهي تاريخ و قدمت موسيقي موغامي گفت: تاريخ موسيقي اين سرزمين به زمان كوچ آرياييها به ايران برميگردد و در پارهيي از نقاط برخي از نغمهها به صورت بكر و دست نخورده، حكايت از يك اصالت باستاني دارد و اگر براي بررسي موسيقي، خراسان بزرگ را مد نظر قرار دهيم، بايد پهنهي اين ديار را از كرانههاي غربي خزر تا پهنههاي ابيورد و نسا ،مرو و تا كويرهاي خراسان و هرات، مرز هندوچين مورد كاوش قرار دهيم. وي با تاكيد بر اين كه خراسان فعلي نيز به علت وسعت جغرافيايي و تنوع پراكندگي اقوام و فرهنگهاي مختلف داراي موسيقي ”موغامي“ متنوع و مختلفي است، گفت: تنوع نژادي از عربهاي سامي تا هزاره ، بلوچ و نژادهاي كرد و كرمانج و ترك و تركمن و مغول در اين استان ،باعث شده است، كه يكي از غنيترين گنجينههاي فرهنگي موسيقي به وجود بيايد، كه بر خلاف بيشتر مناطق ايران از سبك خاص برخوردار نيست و در نواحي مختلف استان وحدت سبك ندارد. اين پژوهشگر ضمن تقسيم خراسان به دو حوزهي شمال و جنوب، دربارهي موسيقي ”موغامي“ شمال خراسان اظهار داشت: موسيقي جاري در اين منطقه موسيقي كوهستان ،جلگه است و از يك زندگي پرحادثه و پرسوز و گداز و آوارگي حكايت ميكند ، اين مساله را حتي ميتوان در رقصها و بازيهاي آييني و سنتي آنها ديد . ضمن اين كه از گستردگي و تنوع بيشتري برخوردار است، از حال و هواي خاصي نيز بهره ميبرد و حماسه، عرفان، عشق و سوگ پشتوانهي اصلي اين موسيقي ميباشد. مجتبي قيطاقي با اشاره به اين كه موسيقي اين منطقه ”كرمانجي“ است و از موسيقيهاي تركي و تركمني هم تاثيراتي گرفته است، اظهار كرد: در شمال خراسان موسيقي تركمني يا موسيقي تركي ديده نميشود، آنچه هست موسيقي شمال خراسان به روايت تركمني و تركي است، يعني موغامها در اصالت خودشان تركمني و تركي نيستند. او سازهاي رايج در اين منطقه را دوتار، سرنا، ني چوپان (بلر)، قوشمه، كمانچه، دهل، دايره و نيز سازهاي قديميتر، شش تار (چگور قديم)، مزغان و نفير دانست و از مهمترين ”موغامهاي“ موسيقي شمال خراسان، نوايي كردي (نوايي شمال خراسان) ـ تجنيس، بيات هراي ـ لوي ـ جعفر قليها ـ الله مزار ـ تورغه، درنا ـ بلبل ـ شاخهتايي (ختائي) و كوراوغلي نام برد. وي به خبرنگار ايسنا گفت: در شمال خراسان نوازندگان مختلف بر حسب ساز و تخصصشان به مراتب و طيفهاي مختلفي تقسيم ميشوند كه عبارتند از عاشقها يا آشقها كه نوازندگان سازهاي سرنا، دهل، كمانچه و قوشمه ميباشند و گاه در مجالس مختلف بر حسب نياز حركات نمايشي هم انجام ميدهند ـ ، لوتيها (روتيها يا لوطيها) كه دايره و دف مينوازند كه درقديم با ساز خود سفر ميكردهاند و هم راويان اخبار و هم ناقلان آثار بودند و در قالب جملات، حركات نمايشي و اشعار طنز ،جامعه و حكام آن را به نقد ميكشيدند. وي ادامه داد: بالاترين مرتبهي هنرمندي را در شمال خراسان” بخشيهاي دوتار نواز“ دارند، اينان هم آواز ميخوانند و هم شعر ميسرايند، ساز را خودشان ميسازند و از جهت شرايط اخلاقي، دروني و معرفتي به درجهيي از رفتار رسيدهاند ،كه مردم به راحتي با آنها همراه ميشوند. اين پژوهشگر،با بيان اين كه” بخشيها“ و ”عاشيقها” بازماندگان حقيقي خنياگران ايران باستان هستند، دربارهي دسته ديگر نوازندگان شمال خراسان توضيح داد: بلروانان يا نينوازان، نوازندگان ني چوپاني هستند كه اينها معمولا چوپانند و زندگي شباني دارند. وي در ادامه درباره ،حوزهي موسيقي جنوب و شرق خراسان يادآور شد: موسيقي اين حوزه نرم و دروني است و در آنها فرياد به معني خاص آن در كوهستان وجود ندارد و ميتوان فرياد آنها را نامهيي بلند خوان كه ناشي از زندگي در كوير است و موسيقي اين حوزه بيشتر در شهرهاي شرقي خراسان يعني تربت جام، باخزر ـ تايباد و خواف متمركز است و موسيقي كويري در شهرهاي جنوبي مانند كاشمر، گناباد و بيرجند و مرز سيستان و بلوچستان همواره دستخوش تغيير و تحريف بوده است و علت اين امر شايد تداخل فرهنگ مردم اين مناطق باشد. وي سازهاي دوتار، سهتار، دهل و در برخي مناطق غيچك يا غژك را به عنوان سازهاي رايج اين حوزه نام برد و افزود: به نوازندگان دوتار در اين منطقه” اوستاد“ گفته ميشود، كه بالاترين مرتبهي هنرمندي است و دوتار و موغامهاي آن از جايگاه والا و مقدسي برخوردارند و هنرمندان اصيلش همواره مورد توجه و احترام مردم هستند. او مهمترين موغامهاي موسيقي اين منطقه را ”نوايي“ ـ ”اشتر خجو“ ـ سرحديهاي مختلف ـ سبزپري پلتان ـ هتن ـ آخر ـ الله مدد ـ معراجنامه ـ مقام الله و مقام جل عنوان كرد و گفت: موغام «مقام الله» و «مقام جل» معادل موغام“ تورغه“ در شمال خراسان است،كه از حيث نامگذاري با وجه اشتراك مضامين عرفاني است. مجتبي قيطاقي كه 15 سال است دربارهي موسيقي سنتي خراسان تحقيق و پژوهش ميكند در پايان خاطرنشان كرد: انتظار ميرود، پژوهشگران فرهنگي به موسيقيهاي ”موغامي“ به عنوان گنجينهي فرهنگ شفاهي بنگرند و ميراث فرهنگي موسيقي موغامي را به عنوان ميراث اين ملت باور نمايند و از فرهنگ ديرينهي مشرق زمين حراست كنند .