۱۴۰۰-۷-۱۰، ۰۲:۰۰ عصر
?السلام علیک یا ابا عبدالله
?سلام علیکم
?بسم الله الرحمن الرحیم?
قُلْ لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِکُونَ خَزائِنَ رَحْمَهِ رَبِّی إِذاً لَأَمْسَکْتُمْ خَشْیَهَ الْإِنْفاقِ وَ کانَ الْإِنْسانُ قَتُوراً«100»
??????????
بگو:اگر شما خزانه دار رحمت پروردگارم بودید،قطعاً از ترس انفاق(و تهی دستی،) چیزی به کسی نمی دادید.وانسان تنگ نظر و بخیل است
⁉️چگونه فتبارک الله احسن الخالقین را با بخیل بودن انسان جمع کنیم ؟
خدای متعال فقط در مورد انسان آن هم بعد از افاضهى روح و خلق جدید فرمود: «ثم انشاناه خلقا آخر فتبارک الله...» یعنى مبارک بودن خدا.
سوال این است که اگر انسان به گونه ای خلق شده که خدای متعال به دلیل اين خلقت بی نظیر به خود تبریک گفته است،این مبارک بودن چگونه با صفاتی از انسان که در قرآن به نام بخیل یا بی صبر یا حریص مطرح شده قابل جمع است ؟
?در پاسخ باید بدانیم که این مبارک بودن تنها برای رشد جسمانی او نیست چون این تحولات در بسیارى از حیوانات دیگر هم وجود دارد. حیوانات دیگر هم همینطورند; از این آیه معلوم مىشود مبارک بودن بیشتر مربوط به مقام انسانیت اوست و این مقام انسانیت اوست که مسجود فرشتگان است و مکرمتر از موجودات دیگر و فى نفسه گرامى است و همین افاضه روح الهى مایهى مسجود شدن او بود.روحی که ظرفیت رحمانیت ،رحیمیت،عزیز بودن،زنده و جاویدان بودن را دارد .
??البته تذکر این نکته ضرورت دارد که از آنجایی که انسان موجود دو بعدى مىباشد و یکى از دو بعد او، او را به طرف خوبىها سوق مىدهد و بعد دیگر ،آن را به طرف لذتها زودگذر مىکشاند. لذا هر کدام از این آیات مربوط به بخیل بودن ،بی صبری، حریص بودن انسان، اشاره به یکى از ابعاد انسان دارد.که اگر از آن روح با عظمت دور شود گرفتار آن صفات می شود .
بنابراین احسن الخالقین بودن مربوط به عظمت روحش و آن صفات مربوط به کسی است که از این عظمت روح کم استفاده کرده باشد.
این مطلب در این آیه هم دیده می شود، کافران که تنگ نظر بودند باورشان نمی شد که خدای متعال به کسی موهبتی مثل پیامبری یا معجزه را بدهد، به همین دلیل می فرماید به آنها که حسادت می ورزند و اعتراض می کنند بگو اگر شما مسوول تقسیم گنج های مادی و معنوی خدا بودید حتما بخیل بودید زیرا اهل لجاجت هستید و خود را تحت تربیت رهبران الهی قرار نمی دهید .
(دعای ۲۶ صحیفه سجادیه )
خدایا مرا چنان قرار ده که آنچه برای اقوام خود لازم میدانم؛ برای دوستان و همسایگانم لازم بدانم،??
و آنچه برای افراد مخصوص خود رعایت میکنم، برای آنان رعایت کنم.??
به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد .
دکتر سیده سمیه خاتمی
?سلام علیکم
?بسم الله الرحمن الرحیم?
قُلْ لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِکُونَ خَزائِنَ رَحْمَهِ رَبِّی إِذاً لَأَمْسَکْتُمْ خَشْیَهَ الْإِنْفاقِ وَ کانَ الْإِنْسانُ قَتُوراً«100»
??????????
بگو:اگر شما خزانه دار رحمت پروردگارم بودید،قطعاً از ترس انفاق(و تهی دستی،) چیزی به کسی نمی دادید.وانسان تنگ نظر و بخیل است
⁉️چگونه فتبارک الله احسن الخالقین را با بخیل بودن انسان جمع کنیم ؟
خدای متعال فقط در مورد انسان آن هم بعد از افاضهى روح و خلق جدید فرمود: «ثم انشاناه خلقا آخر فتبارک الله...» یعنى مبارک بودن خدا.
سوال این است که اگر انسان به گونه ای خلق شده که خدای متعال به دلیل اين خلقت بی نظیر به خود تبریک گفته است،این مبارک بودن چگونه با صفاتی از انسان که در قرآن به نام بخیل یا بی صبر یا حریص مطرح شده قابل جمع است ؟
?در پاسخ باید بدانیم که این مبارک بودن تنها برای رشد جسمانی او نیست چون این تحولات در بسیارى از حیوانات دیگر هم وجود دارد. حیوانات دیگر هم همینطورند; از این آیه معلوم مىشود مبارک بودن بیشتر مربوط به مقام انسانیت اوست و این مقام انسانیت اوست که مسجود فرشتگان است و مکرمتر از موجودات دیگر و فى نفسه گرامى است و همین افاضه روح الهى مایهى مسجود شدن او بود.روحی که ظرفیت رحمانیت ،رحیمیت،عزیز بودن،زنده و جاویدان بودن را دارد .
??البته تذکر این نکته ضرورت دارد که از آنجایی که انسان موجود دو بعدى مىباشد و یکى از دو بعد او، او را به طرف خوبىها سوق مىدهد و بعد دیگر ،آن را به طرف لذتها زودگذر مىکشاند. لذا هر کدام از این آیات مربوط به بخیل بودن ،بی صبری، حریص بودن انسان، اشاره به یکى از ابعاد انسان دارد.که اگر از آن روح با عظمت دور شود گرفتار آن صفات می شود .
بنابراین احسن الخالقین بودن مربوط به عظمت روحش و آن صفات مربوط به کسی است که از این عظمت روح کم استفاده کرده باشد.
این مطلب در این آیه هم دیده می شود، کافران که تنگ نظر بودند باورشان نمی شد که خدای متعال به کسی موهبتی مثل پیامبری یا معجزه را بدهد، به همین دلیل می فرماید به آنها که حسادت می ورزند و اعتراض می کنند بگو اگر شما مسوول تقسیم گنج های مادی و معنوی خدا بودید حتما بخیل بودید زیرا اهل لجاجت هستید و خود را تحت تربیت رهبران الهی قرار نمی دهید .
(دعای ۲۶ صحیفه سجادیه )
خدایا مرا چنان قرار ده که آنچه برای اقوام خود لازم میدانم؛ برای دوستان و همسایگانم لازم بدانم،??
و آنچه برای افراد مخصوص خود رعایت میکنم، برای آنان رعایت کنم.??
به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد .
دکتر سیده سمیه خاتمی