۱۴۰۰-۵-۲۰، ۱۲:۲۷ عصر
السلام علی الحسین وعلی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
?سلام بر شما عاشقان حسینی
?بسم الله الرحمن الرحیم ?
وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظیمٍ
????☘☘☘☘????
ما ذبح عظیمى را فداى او کردیم.
طبق آیات کریمه، ابراهیم (علیه السلام ) امتحان الهی را با موفقیت میگذراند و در نهایت، ذبحی عظیم، فدای فرزند قربانی نشده میگردد.اما آیا به واقع گوسفند همان ذبح عظیم است ؟
پیرامون مصداق ظاهری «ذبح عظیم» بحثهای فراوانی در طول تاریخ تفسیر در این باره صورت گرفته است اما با استفاده از روایات معصومین (علیهم السلام ) و صحابه مورد اعتماد، تفسیر باطنی آیه بیان می شود .
.
?ابن قتیبه از فضل روایتی از امام رضا علیهالسّلام را چنین نقل میکند: از امام رضا علیهالسّلام شنیدم که فرمود: خدای عزیز و بزرگ به ابراهیم علیهالسّلام امر نمود که به جای فرزندش اسماعیل گوسفندی را که خدا برایش فرستاده بود قربانی کند.....
خداوند به او وحی کرد: ای ابراهیم از آفریدگانم چه کسی را بیشتر دوست داری؟ او گفت: پروردگارا! کسی را نیافریدی که از دوستت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم محبوب تر باشد.
خداوند فرمود: او را بیشتر دوست داری یا خود را؟ گفت: او را بیشتر از خود دوست دارم. فرمود: فرزند او نزد تو محبوب تر است یا فرزند خودت؟ گفت: فرزند او.
فرمود: کشته شدن فرزند او به ستم و ظلم به دست دشمنانش دل تو را بیشتر به درد میآورد یا کشته شدن فرزندت به دست خود در راه اطاعت از من؟
عرض کرد: پروردگارا! کشته شدن او به دست دشمنانش قلب مرا بیشتر به درد میآورد فرمود: ای ابراهیم! گروهی که گمان میکنند که از امت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم هستند به زودی بعد از او دست به خون فرزندش آغشته میسازند و او را به ستم چون گوسفندی ذبح میکنند و بدین وسیله موجب خشم من خواهند شد. ابراهیم علیهالسّلام بی تاب شد و دلش به درد آمد و گریست. خدای بزرگ و بلند مرتبه به او وحی کرد:
اى ابراهیم! جزع و فغان تو را فداى فرزندت اسماعیل قرار دادم مثل آنکه اسماعیل را به دست خودت فدا کرده ای چون بر حسین و قتل او گریه کردى و واجب گردانیدم از براى تو بلندترین درجات کسانى را که ثواب دادم به جهت مصائب و این است تفسیر قول حقتعالى که میفرماید: وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ.)(عیون اخبار الرضا ج۱ ص۲۰۹)
??خداوند تقدیر میکند که در آینده، در راه خدا فدیه عظیمتر از اسماعیل قربانی شود تا آثار و برکات آن از محدوده شخصی و انفرادی و خانوادگی و از محدوده زمان و مکان بگذرد و فراگیر شود و به نسلهای آینده و دورتر تاریخ نیز تعمیم یابد.
"مقاله تفسیر باطنی آیه ۱۰۷ صافات: «و فدیناه بذبح عظیم"پژوهشنامه معارف حسینی،ش۱۲"
⚫️?باید ها و نبایدهای عزاداری
??توجه به ارزش واقعی اهل بیت نه چهره ظاهری آنها
برپایی مراسم عزاداری ریشه در قرآن و سنت نبوی دارد و مصداق تعظیم شعائر الهی نیز می باشد اما همانطور که امام راحل فرمودند ضمن حفظ این سنت باید از آسیب ها نیز جلوگیری کرد
یکی از این آسیب ها طرح یک جانبه سیمای معصومین علیهم السلام است در حالی که مهم بیان مناقب اهل بیت است نه چهره ظاهری آنها، ارزش حضرت ابالفضل علیه السلام به جهاد،فداکاری، صبر، به آب نخوردن او در عین تشنگی و معرفت بالای او به امام زمانش است نه سیاهی چشم و قد و بالای زیبا و خوشگلی آنها .
ای ابا عبداللّه براستی بزرگ شد سوگواری تو و گران و عظیم گشت مصیبت تو بر ما و بر همه اهل اسلام و تحمل آن مصیبت بزرگ در آسمانها بر جمیع اهل سموات سخت و دشوار بود
پس خدا لعنت کند امتی که اساس ظلم و ستم را بر شما اهل بیت رسول بنیاد کردند.???
به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد .
دکتر سیده سمیه خاتمی
?سلام بر شما عاشقان حسینی
?بسم الله الرحمن الرحیم ?
وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظیمٍ
????☘☘☘☘????
ما ذبح عظیمى را فداى او کردیم.
طبق آیات کریمه، ابراهیم (علیه السلام ) امتحان الهی را با موفقیت میگذراند و در نهایت، ذبحی عظیم، فدای فرزند قربانی نشده میگردد.اما آیا به واقع گوسفند همان ذبح عظیم است ؟
پیرامون مصداق ظاهری «ذبح عظیم» بحثهای فراوانی در طول تاریخ تفسیر در این باره صورت گرفته است اما با استفاده از روایات معصومین (علیهم السلام ) و صحابه مورد اعتماد، تفسیر باطنی آیه بیان می شود .
.
?ابن قتیبه از فضل روایتی از امام رضا علیهالسّلام را چنین نقل میکند: از امام رضا علیهالسّلام شنیدم که فرمود: خدای عزیز و بزرگ به ابراهیم علیهالسّلام امر نمود که به جای فرزندش اسماعیل گوسفندی را که خدا برایش فرستاده بود قربانی کند.....
خداوند به او وحی کرد: ای ابراهیم از آفریدگانم چه کسی را بیشتر دوست داری؟ او گفت: پروردگارا! کسی را نیافریدی که از دوستت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم محبوب تر باشد.
خداوند فرمود: او را بیشتر دوست داری یا خود را؟ گفت: او را بیشتر از خود دوست دارم. فرمود: فرزند او نزد تو محبوب تر است یا فرزند خودت؟ گفت: فرزند او.
فرمود: کشته شدن فرزند او به ستم و ظلم به دست دشمنانش دل تو را بیشتر به درد میآورد یا کشته شدن فرزندت به دست خود در راه اطاعت از من؟
عرض کرد: پروردگارا! کشته شدن او به دست دشمنانش قلب مرا بیشتر به درد میآورد فرمود: ای ابراهیم! گروهی که گمان میکنند که از امت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم هستند به زودی بعد از او دست به خون فرزندش آغشته میسازند و او را به ستم چون گوسفندی ذبح میکنند و بدین وسیله موجب خشم من خواهند شد. ابراهیم علیهالسّلام بی تاب شد و دلش به درد آمد و گریست. خدای بزرگ و بلند مرتبه به او وحی کرد:
اى ابراهیم! جزع و فغان تو را فداى فرزندت اسماعیل قرار دادم مثل آنکه اسماعیل را به دست خودت فدا کرده ای چون بر حسین و قتل او گریه کردى و واجب گردانیدم از براى تو بلندترین درجات کسانى را که ثواب دادم به جهت مصائب و این است تفسیر قول حقتعالى که میفرماید: وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ.)(عیون اخبار الرضا ج۱ ص۲۰۹)
??خداوند تقدیر میکند که در آینده، در راه خدا فدیه عظیمتر از اسماعیل قربانی شود تا آثار و برکات آن از محدوده شخصی و انفرادی و خانوادگی و از محدوده زمان و مکان بگذرد و فراگیر شود و به نسلهای آینده و دورتر تاریخ نیز تعمیم یابد.
"مقاله تفسیر باطنی آیه ۱۰۷ صافات: «و فدیناه بذبح عظیم"پژوهشنامه معارف حسینی،ش۱۲"
⚫️?باید ها و نبایدهای عزاداری
??توجه به ارزش واقعی اهل بیت نه چهره ظاهری آنها
برپایی مراسم عزاداری ریشه در قرآن و سنت نبوی دارد و مصداق تعظیم شعائر الهی نیز می باشد اما همانطور که امام راحل فرمودند ضمن حفظ این سنت باید از آسیب ها نیز جلوگیری کرد
یکی از این آسیب ها طرح یک جانبه سیمای معصومین علیهم السلام است در حالی که مهم بیان مناقب اهل بیت است نه چهره ظاهری آنها، ارزش حضرت ابالفضل علیه السلام به جهاد،فداکاری، صبر، به آب نخوردن او در عین تشنگی و معرفت بالای او به امام زمانش است نه سیاهی چشم و قد و بالای زیبا و خوشگلی آنها .
ای ابا عبداللّه براستی بزرگ شد سوگواری تو و گران و عظیم گشت مصیبت تو بر ما و بر همه اهل اسلام و تحمل آن مصیبت بزرگ در آسمانها بر جمیع اهل سموات سخت و دشوار بود
پس خدا لعنت کند امتی که اساس ظلم و ستم را بر شما اهل بیت رسول بنیاد کردند.???
به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد .
دکتر سیده سمیه خاتمی